Trots att streamingtjänster har ökat i popularitet tack vare tillgänglighet och avsaknad av reklamavbrott testar nu Netflix en ny funktion som lägger till reklamer anpassade efter användares intressen.
Strömning av film och serier har blivit omåttligt populärt via tjänster som bland annat Netflix. Allt fler väljer bort traditionell TV för att istället använda sig av tjänster som låter användaren se vad den vill, när den vill.
En annan anledning till att dessa tjänster fått ett allt större fotfäste är avsaknaden av reklamavbrott som tränger sig in i mitt i ett serieavsnitt eller ett par gånger under en långfilm. Detta kan dock komma att ändras till en viss grad, i alla fall hos Netflix.
Netflix har nu bekräftat att företaget experimenterar med att införa reklam som en del av sin streamingtjänst. Den reklam som nu har testats på en liten skala är dock inte lika påträngande som hos traditionell TV.
Det rör sig om reklamavbrott mellan serieavsnitt där tjänsten utefter användarens tidigare sedda serier och filmer visar reklam av originalinnehåll från Netflix själva. Detta ska enligt ett uttalande företaget gjort till hemsidan Ars Technica vara för att underlätta för användare att hitta nya serier och filmer som faller användaren i smaken.
“We are testing whether surfacing recommendations between episodes helps members discover stories they will enjoy faster.”
Trots att funktionen som nu undergår tester mötts av mycket negativ kritik påpekar Netflix att det är viktigt att komma ihåg att detta är endast ett test som utförs på en liten skala. Än så länge finns det ingen garanti på att reklamavbrotten kommer att införas officiellt på plattformen.
Det är inte första gången som Netflix testar nya funktioner som möts av höjda ögonbryn och upprörda röster. I början av juli månad framkom det att streamingjätten testade en ny prisplan kallad “Ultra“. I korta drag skulle denna prisplan ge användare funktioner som redan finns tillgängliga, men till ett högre pris.
Idioter
Jag har fimpat Netflix, blev förbannad på deras FÖRSLAG – vad jag skulle se. De tror man är så enkelspårig, att bara för att man tittat på EN komedi (exempel), så vill man bara se komedier. Hål i huvudet!!!