Microsoft har verkligen gått djupt i sin presentation av Xbox Series X medan Sony åtminstone har börjat prata om PS5 och dess hårdvara. Vilken ser ut att bli snabbast?
Microsoft var först ut under början av veckan. De presenterade Series X med en ovanlig detaljrikedom. Vi fick veta mer om allt från CPU och GPU till lagring och expansion. Vi fick bland annat veta att Series X kommer att baseras på en AMD Zen 2-CPU som har åtta kärnor med en klockfrekvens på 3,8 GHz. Klockfrekvensen ligger då på 3,6 GHz om SMT, AMDs hyperthreading-teknik, används. Det låter alltså som att den är baserad på något som åtminstone liknar AMD Ryzen 3700X. Det är ganska imponerande. Även i krävande gamingdatorer är en 3700X ett utmärkt val.
RDNA 2 gör stor skillnad
På GPU-sidan händer om möjligt ännu mer. Microsoft utlovar en RDNA 2-baserad AMD-GPU med en klockfrekvens på 1,825 GHz över 52 compute units. Det ska ge en beräkningskraft på 12 teraflops, dubbelt så mycket som Xbox One X. På tal om Xbox One X hittar du en betald länk till objektiv prisjämförelser från vår partner Prisjakt i beskrivningen till denna videon.
12 teraflops är prestanda i klass med Nvidia RTX 2080. Detta är särskilt intressant eftersom det sätter den nya generationen av spelkonsoler fullt i takt med gamingdatorer. Medan Zen 2 lanserades redan förra året, så vet vi fortfarande ganska lite om RDNA 2-baserade GPU:er, som troligen kommer lanseras under årets andra halva, även för PC-marknaden. Utöver löftet om en hög klockfrekvens och en hög total beräkningskapacitet, så vet vi dock inte alls lika mycket om RDNA 2 som vi vet om Zen 2. Rykten pekar dock på att RDNA 2 kan bli ett ordentligt steg för AMD, möjligen i klass med Zen 2, i den bemärkelsen att RDNA 2 blir det egentligt stora arkitekturella steget som möjliggör betydligt högre effektivitet och prestanda. Förbättrad effektivitet kan dessutom komma från en förbättrad 7 nanometerprocess som Microsoft säger ska ligga till grund för de nya komponenterna, kanske till och med CPUn?
För RAM finns 16 GB GDDR6 uppdelat i två delar med 10 GB som i praktiken fungerar som rent grafikminne med en bandbredd på 560 gigabyte per sekund och 6 GB som agerar systemminne med en brandbredd på 336 gigabyte per sekund. Grafikminnet har kort sagt specs som lägger sig mellan vad vi ser i RTX 2080 och 2080 Ti.
SSDer gör störst skillnad
När det gäller minne har Series X 1 TB lagring från en NVMe SSD som sak kunna läsa sekventiellt i upp till 2,4 GB/s, det dubbla när komprimerat av en särskild komprimeringskomponent. Här är egentligen den största prestandaförändringen från förra generationen. Med tanke på Microsofts siffror lär den nya SSDn leverera runt 20 gånger högre prestanda. Det ska bland annat ta laddningstider från mer än en minut till 10 sekunder, beroende på spel och situation.
För mer lagring än vad som finns internt, kommer lagringstillverkare att sälja externa lagringsenheter som kan kopplas in i Series X. De matas in i baksidan och är i praktiken små NVMe-enheter i ett skal, som kopplas in via PCIe. Det ska ge SSD-prestanda även med extern lagring.
Med all ny hårdvara utlovas prestanda som kan ta spel till 4K 60 utan problem, menar Microsoft. Prestandan ska vara tillräcklig för att ta vissa spel upp till 4K 120 med möjlighet att spotta ut 8K i låga frekvenser. I vanlig ordning gissar vi att prestandan beror lite på vad spelutvecklare vill göra. Med stöd för raytracing i AMDs nya GPUer och i Series X kan vi till exempel tänka oss spelutvecklare som väljer raytracing framför högre bildfrekvens, precis som vi har sett utvecklare välja högre bildfrekvens framför upplösning i tidigare generationer.
Andra prioriteringar i PS5
Då är ju frågan vad Sony har i PS5? Det ska sägas att Sony är lite mer reserverade med detaljer. De har bekräftat att de har en Zen 2-processor med åtta kärnor och klockfrekvens på 3,5 GHz. Det är alltså en gnutta lägre än Series X fån en CPU som sannolikt annars är mycket lik vad Microsoft har att skryta med. GPUn är däremot helt annorlunda. Den har 36 beräkningsenheter klockade till galet höga 2,23 GHz. Trots att Microsoft har nästan 50 procent fler beräkningsenheter gör klockfrekvensen att Sonys GPU inte ligger särskilt långt bakom Series X i prestanda. Medan Series X sägs leverera 12 teraflops, når PS5 10,28 teraflops. Det får det kanske att låta som att Sony ligger efter. Det gör de ju faktiskt också på pappret. Som Sony är noga med att påpeka så är dock teraflops ett ganska oexakt sätt att mäta faktisk spelprestanda i moderna datorer och spelkonsoler. Den potentiella skillnaden i prestanda är inte heller nödvändigtvis en viktig konkurrensfördel på marknaden, som vi redan har lärt oss med den nuvarande generationen.
Xbox Series X | Playstation 5 | |
---|---|---|
CPU | 8-kärnig Zen 2-processor @ 3,8 GHz (3,66 med SMT) | 8-kärnig Zen 2-processor @ upp till 3,5 GHz |
GPU | 12 TFLOPS, 52 beräkningsenheter @ 1,825 GHz | 10.28 TFLOPS, 36 beräkningsenheter @ upp till 2,23 GHz |
Kretsyta | 360.45 mm2 | - |
Tillverkningsprocess | 7 nanometer+ | 7 nanometer+ |
Internminne | 16 GB GDDR6 med 320 MB minnesbuss | 16 GB GDDR6 |
Minnesbandbredd | 10GB @ 560 GB/s 6GB @ 336 GB/s | - |
Intern lagringskapacitet | 1 TB proprietär NVMe | 825 GB icke-proprietär NVMe |
Utökningsbar lagringskapacitet | Expansionskort på upp till 1 TB | Extern hårddisk Certifierade NVMe-enheter |
Extern lagring | Extern hårddisk via USB 3.2 | Extern hårddisk via USB 3.2 |
Optisk läsare | 4K UHD Blu-Ray läsare | 4K UHD Blu-Ray läsare |
Prestandamål | 4K @ 60 FPS. Upp till 120 FPS | - |
Sony har i alla fall en prestandafördel. Den sitter i lagringen. Sony utlovar en bandbredd på 5,5 GB/s tack vare en Sony-utvecklad flashkontroller och en lagringsenhet med 825 GB utrymme. Den höga prestandan sägs ge utvecklare möjlighet att ladda betydligt större resurser till RAM för begränsade områden och snabbt ladda ny data till RAM när spelaren flyttar sig, utan att behöva placera spelaren i en tråkig korridor eller hiss medan data laddas från lagring. Sony menar att en spel kan ladda 4 GB data under de 0,5 sekunder det exempelvis kan ta för en spelare att vända sig om. Samma möjlighet kan Microsoft potentiellt sakna med en halverad badbredd i jämförelse.
Dyra komponenter
En direkt jämförelse mellan Series X och PS5 är inte helt enkel. Särskilt inte om jämförelsen ska vara relevant för faktisk spelupplevelse. Vi vet i alla fall att Series X påstås ha högre grafikprestanda. Vi vet också att PS5 har högre lagringsprestanda. Det kan möjligen betyda att Series X lättare kan nå en stadig nivå av 4K 60 i krävande spel. Oberoende på de små prestandaskillnaderna utlovar både Sony och Microsoft prestanda som för första gången kan bli svår att få till på PC. Motsvarande komponenter skulle kosta runt 9 000 kronor för ett 2080, 3 500 kronor för en 3700X, 2 000 kronor för en 1 TB SSD. Även om vi inte vet något pris än kan vi vara ganska säkra på att det kommer vara betydligt mindre, kanske typ hälften så mycket som en motsvarande PC hade kostat. Prestandan ser dessutom ut att vara högre än vad en motsvarande PC rimligtvis kan prestera. 4K 60 i krävande spel med ett RTX 2080 är svårt att lyckas med.
Det går alltid att bygga datorer med ännu bättre prestanda men med ett förnyat fokus på ganska seriös gaming kan den nya generationen av spekonsoler möjligen bli en utmanare till många seriösa gamingdatorer. Med det sagt kommer nog kriget mellan spelkonsoler inte vinnas med rå prestanda utan med utbud av speltitlar… och pris.