Sedan kameramobilens och smartphonens genomslag har marknaden för kompaktkameror varit i fritt fall, och många tillverkare riskerar konkurs till följd. Kamerajätten Nikon vill tackla problemet med en ny produkt, men är hemlighetsfulla med vad det rör sig om.
Färre och färre har för vana att ta med sig en kompaktkamera på semestern idag, när mobiltelefonen i fickan klarar av att leverera bilder i jämförbar kvalitet. Portabiliteten och flexibiliteten hos en smartphone väger hos många helt enkelt upp för de fördelar som kommer med en kompaktkamera, exempelvis optisk zoom. Och även den funktionaliteten börjar hitta ut på smartphonemarknaden.
Nikon är minst sagt en jätte inom fototeknik och får en markant del av sin omsättning från konsumentkameror. Spegelreflexkameror utgör en del av intäkterna, och den produktkategorin är inte lika påverkad av mobiltelefonernas framtåg och kan således agera skyddsnät ett tag framöver.
“Rapid expansion of mobile devices is a change in business environment given to us. Our task going forward is to find an answer to that change.” – Makato Kimura, Nikon
Men de förlorade intäkterna på markanden för kompaktkameror är ett problem, och enligt VD Makoto Kimura vill Nikon söka sig till nya produktkategorier. I en intervju uttrycker Kimura att företaget arbetar på flera nya produkter, och att företaget vill förändra konceptet av en kamera som vi känner till det idag.
“We want to create a product that will change the concept of cameras. It could be a non-camera consumer product.” – Makato Kimura, Nikon
Exakt vilken sorts produkt det rör sig om framgår inte, men Kimura påpekar att det skulle kunna röra sig om en konsumentprodukt som i sig inte är en kamera. Det vore inte otänkbart att Nikon arbetar på en egen smartphone, men det skulle också kunna röra sig om en helt annan produktkategori. Det nämns även att produkten väntas bli tillgänglig inom fem år.
Utöver konsumentmarknaden expanderar Nikon sin verksamhet till medicinsk utrustning och att den verksamheten kommer ta fart inom tre år. Flera av Nikons konkurrenter, bland annat Canon, Olympus och Sony, arbetar på medicinsk utrustning, så det är en rimlig marknad för företaget att ta sikte på, även om det åter igen inte framkommer några detaljer.
Vad tror våra läsare att Nikon har i kikaren, och kan Nikon innovera på den mobila marknaden tillsammans med smartphone-jättar som HTC, Samsung eller Apple?
Källa: Bloomberg
Relaterade nyheter:
Klart som korvspad att det rör sig om en “Nikon GLASS”, med en ultragrym kamera som använder überteknik som går beyond Pureview. Kanske till och med ögonstyrda “ögonenhansers” som kan fota hela ditt synfält, ge dig örn-syn där du zoomar in lika intuitivt som vi ställer om våra ögon idag. Det är dags för en revolution.
Kanske dags att förändra inställningen lite? Dra ner antalet konsumentkameror till minimum, men täck fortfarande upp marknaden.
Pröva egna mobilsatsningar där de bygger in telefonen i en av deras kameror eller varför inte satsa på att bli en underleverantör av high-end optik till mobiltillverkare eller sälja foto-appar som tar till vara på Nikons fotokunskaper.
Finns så många sätt att tjäna pengar om man inte står fastlåst vid sin marknadsmodell.
Jag hoppas på eyephone från Futurama. 🙂 Kan vara bland det roligaste jag sett. 😀