Nintendo har äntligen lyft på locket för den kommande spelkonsolen Switch 2 och nu har en flodvåg av information börjat komma. Bland annat tekniker som ska stödjas, spel som ska komma till konsolen och mer.
I en intervju med IGN har Nintendos Takuhiro Dohta bekräftat att företagets kommande spelkonsol Switch 2 kommer nyttja Deep Learning Super Sampling (DLSS). Detta är dock ingenting som kommer vara aktivt i varje speltitel som kommer till konsolen. Precis som med HDR och 120 Hz blir det upp till spelutvecklarna att implementera DLSS om de känner att det behövs för att deras spel ska fungera så bra som möjligt på konsolen.
Att det till synes är upp till utvecklarna att aktivera DLSS eller ej känns som en relativt udda strategi från Nintendos sida. Det är inte omöjligt att det kommer finnas olika prestandaprofiler i individuella speltitlar där spelare själva får balansera mellan bildkvalitet och fps. Metroid Prime 4 har redan bekräftats ha fyra olika prestandalägen. Däremot känns det inte så värst troligt att det kommer bli normen hos Switch 2-spel.
Dohta nämner också att den grafikkrets som används i Switch 2 kommer med stöd för raytracing. Således är det en relativt ny krets som huseras i konsolen. Även om Nintendo inte har bekräftat exakt vad det är för krets.
Vi börjar äntligen få lite klarhet i vad Nintendo Switch 2 faktiskt är och vad spelkonsolen kommer erbjuda när det väl blir dags för lansering i juni. Med lite tur får vi ännu mer detaljerad information inför lanseringen.