De fullständiga specifikationerna för Nintendo Switch 2 inklusive systemkrets, klockfrekvenser, RAM-minne och mer har nu röjts.
Tack vare Digital Foundry har vi nu fått svar på de frågor vi haft kring den hårdvara som utgör Nintendo Switch 2. Första generationens Switch drivs av en Nvidia Tegra X1-krets med 4 ARM Cortex A57-kärnor där ena kärnan är reserverad för operativsystemet. Grafikdelen är Maxwell-baserad och erbjuder 256 CUDA-kärnor. Nintendo Switch 2 erbjuder dock ett rejält kliv uppåt.
Switch 2 kommer utrustad med en Nvidia T239-krets med åtta ARM Cortex A78C-kärnor där två av kärnorna reserveras av operativsystemet. Här ser vi också en Ampere-baserad grafikdel. Till skillnad från de 256 CUDA-kärnorna i Switch 1 har vi i nu 1 536 kärnor. Även klockfrekvenserna har ökats från 460 MHz i handhållet läge och 768 MHz i stationärt läge för Switch 1 till 561 MHz och 1 008 MHz för Switch 2 i handhållet respektive stationärt läge.
RAM-mässigt går man från fyra gigabyte med 0,8 GB reserverat för operativsystemet hos Switch 2 till 12 GB LPDDR5X RAM med 3 GB reserverat för operativsystemet hos Switch 2. Vi ser också en ordentlig ökning i minnesbandredden. Denna har ökat från 21 GB/s i handhållet läge och 25 GB/s i stationärt läge till 68 GB/s i handhållet läge hos Switch 2 och 102 GB/s i stationärt läge.
Vill spelutvecklare erbjuda raytracing i sina titlar för Nintendo Switch 2 erbjuder konsolen 10 gigarays per sekund i handhållet läge och 20 gigarays per sekund i stationärt läge. Det rör sig inte om något som kan köra full pathtracing eller dylikt men om raytracing blir populärt hos Switch 2-titlar kan det fortfarande erbjuda en del ögongodis.