Nintendo vände upp och ner på marknaden – vinsten steg med 90%

0

Small preview image

Nintendo har första gången på 20 år släppt en stationär konsol som sålt bättre än sin föregångare. Det fanns framförallt två etablerade trender som VD Saturo Iwata och spelutvecklare Shigeru Miyamoto ville ta till vara på inför utvecklingen av konsolen, som i sin tur fick kodnamnet Revolution. Först och främst det faktum att spelarna är äldre idag och har mindre tid än innan att ägna åt spelande. Det andra var att spel hade blivit allt dyrare att utveckla, samtidigt som utvecklarna hellre satsade på att göra ett NHL 2017 istället för något innovativt. Utöver dessa två trender så hade Nintendo själva startat en annan mer positiv trend tidigare med hjälp av sin egen bärbara konsol Nintendo DS, som man också ville utnyttja



Genom spel som Nintendogs och Brainage så började helt plötsligt personer som aldrig ägt en spelkonsol innan att intressera sig för spel. Man ville bygga vidare på detta och handkontrollen var lösningen. Denna hade nämligen inte ändrat på sig nämnvärt sedan Nintendo själva lanserad NES 1983. Antalet rykten kring handkontrollen, som var anledningen till namnet Revolution, var nästan löjligt många och samtliga falska. När den väl kom var det inte många som ifrågasatte valet av kodnamn.


Sen kom man till den andra negativa trenden; kostnaden för spelutveckling. Istället för att satsa på ett prestandamonster som skulle mäta sig med Xbox 360 och PlayStation 3 valde man att satsa på ett chip liknande det som användes i GameCube. Fokus med konsolen hade ändå aldrig varit på ren prestanda, utan på handkontrollen. Dock var detta ett stort risktagande i sig; kunde innovativitet mäta sig med rå prestanda i detta HD-samhälle?


För att göra Wii komplett behövdes en design som kunde tilltala de flesta. Redan med Nintendo DS så satsade man på en stilren och klar design, vilket man också följde upp med Wii. Man insåg att konsolen kommer att behöva placeras nära eller bredvid TVn vilket gjorde en bra design till ett tvång, vilket kanske låter självklart, men i Japan är en vacker design ett mycket större måste för elektroniks framgång.


Nintendo har nu släppt sin ekonomiska rapport för det senaste året och med den en omsättning på 54 miljarder och 12,7 miljarder i ren vinst. Det är förbättringar med 90% respektive 150% jämfört med året innan. 29 miljoner spel och 5,84 miljoner konsoler såldes under denna tid. Över 40 miljoner Nintendo DS och 130 miljoner spel till denna har sålts.


Enligt VGChartz har 6,4 miljoner Wii-konsoler sålts upp till idag. Mer än dubbelt så många som PlayStation 3 och om nuvarande trend fortsätter kommer Wii ha passerat Xbox 360 vid slutet på året. Än så länge finns inte mycket som tyder på att Nintendo gjorde fel som valde bort hårdvara för skapande.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments