Dag 1: Är den stationära datorn död?
HP Discover drog igång tisdagen den 11 juni, men redan dagen innan var vi på plats för HP:s första presskonferens på temat “Personal & Printing Systems”.
Ni som redan läst våra nyheter under veckan vet att HP lanserade nya desktop-datorer för företag under den här presskonferensen. HP menar att över 40 procent av alla datorer de säljer till företag, fortfarande är stationära datorer, så varför skulle de sluta med det? För er som vill ha mer information om exakt vilka nya datorer som HP lanserade, så hänvisar vi till vår nyhet. Sammanfattningsvis så vill HP slå samman sina laptopserier med de stationära och få ungefär samma design och “känsla” både när det gäller stationära och bärbara datorer.
Enrique Lores – Senior Vicepresident Sales and Services, presenterar nya stationära datorer på HP Discover 2013.
Är den stationära datorn död?
Vi fick möjligheten att diskutera detta lite med Carol Hess, efter presskonferensen. Carol är “Vice President, WW Commercial PC Product Management” på HP. Hon berättar att företag fortfarande vill köpa stationära datorer av tre anledningar. Den första är säkerheten. En stationär dator är inte lika enkel att tappa bort eller glömma i en taxi. Nästa fördel är att de stationära går att uppgradera på ett enklare sätt vilket gör att man kan ha maskinen i drift mellan 4 och 5 år, medan en laptop ofta måste bytas efter ungefär 3 år. HP har statistik på att en desktopmaskin faktiskt lever längre än vad en laptop gör. Den sista anledningen är prestanda. En desktop maskin presterar också nästan alltid bättre än vad motsvarande laptop gör.
Carol menar samtidigt att försäljningen av rationella desktopdatorer minskar något samtidigt som de nya formfaktorerna faktiskt ökar. Så överlag så säljs det ungefär lika mycket desktopdatorer idag som det gjorde förra året. Carol menar att många inte ersätter sina desktops med något annat utan snarare kompletterar. Vi pratade också lite om olika typer av hybrider. Även om Carol inte kunde avslöja något om vad som kommer i framtiden från HP så trodde hon inte att hybrider kommer att ersätta vare sig surfplattor eller laptops. Hon tror att folk kommer att köpa den typ av produkt som passar dem bäst och att det finns en marknad för dem alla.
Förutom stationära datorer så lanserades även ett nytt tillbehör till HP:s Elitepad 900-surfplatta. I det här fallet handlar det om deras “Retail Jacket” som är en kortläsare och streckkodsläsare tillsammans med ett extra batteri. Det gör att Elitepad 900 kan användas som ett komplett försäjningsverktyg ute på fältet.
Skriva ut, var som helst, närsomhelst, hur som helst
På skrivarsisdan så hade HP inte någon ny hårdvara att visa upp. Däremot så hade man en del uppdaterade versioner av sina nuvarande printlösningar för företag. Först ut är en ny version av HP:s Eprint Enterprise. Eprint är ett skrivar-hanteringsystem som möjliggör hantering av ett stort antal skrivare från alla möjliga tillverkare. Det är givetvis kopplat till HP:s molntjänster, vilket gör att vem som helst kan skriva ut dokument på publika skrivare runt om i världen. Dessa publika skrivare finns oftast på hotell, flygplatser, bibliotek osv. Man passade också på att släppa information om HP Relate och HP Flow CM. Det första är HP:s egen integrering i CM systemet Salesforce och det andra är HP:s egna molnbaserade tjänst för hantering och lagring av dokument. HP vill med dessa produkter att vi ska kasta ut alla papper och börja scanna in våra dokument och lagra dem i molnet.
Pradeep Jotwani – Senior Vice President LaserJet and Enterprise Solutions, pratar om HP:s nya skrivarsystem.
Intressant reportage 🙂 Alltid roligt att få lite extra inblick i hur de stora företagen fungerar