Nvidia använder Prism för tryckkänslighet i Tegra 4

1
artikelbild

Nvidia visar att Tegra kan vara mer än bara en systemprocessor, och demonstrerar hur Prism-funktionaliteten från Tegra 3 kan användas inte bara för att spara på energi, utan även för att ge tryckkänslighet åt skärmar utan att behöva använda en aktiv digitizerpenna.

På Computex som pågår i skrivande stund har Nvidia visat upp en teknik för att ge tryckkänslighet i pekskärmar, utan att använda sig av en speciell penna till en specifik digitizer, som brukar vara fallet om man vill kombinera en kapacitiv pekskärm med tryckkänsligt ritande eller skrivande.

Genom att bygga vidare på den Prism-teknik som introducerades med Tegra 3 kan Nvidia med mjukvara läsa av storlek och tryck från en generisk stylus. Dessutom kan mjukvaran genom tjockleken känna igen de olika ändarna av en stylus, så att den ena exempelvis kan användas för att radera.

Tekniken kräver Direct Touch, och kommer enligt Nvidia finnas tillgänglig till alla Tegra 4-baserade enheter. Mer information om funktionen bör dyka upp när vi närmar oss kretsens lansering senare i sommar och i höst.


Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
S0urcerr0R
11 Årtal sedan

Hoppas nVidia lyckas dra till sej lite kunder nu när dom bara är starka inom PC-grafik o Monsterservrar.
Dom har en del bra koncept men dom stackars Tegra chippen blir ofta sågade på sina speccar.