Grafikkortsmakaren Nvidia gick i slutet av förra veckan ut med att det omtalade initiativet Geforce Partner Program som mötts av kritik från många håll nu går i graven.

Tidigare i år startade Nvidia det så kallade Geforce Partner Program (GPP). Enligt Nvidia var tanken med det hela att hjälpa konsumenter när det gäller att välja nya grafikkort genom att få Nvidias partnertillverkare att följa vissa riktlinjer satta av Nvidia.

Nu har Nvidia i ett blogginlägg meddelat att GPP har lagts ned. Anledningen sägs bland annat vara rykten och missförstånd kring programmet som spridits. Istället för att gå ut med klar information om vad programmet faktiskt satte för riktlinjer och restriktioner för partnertillverkare så har Nvidia nu lagt ner initiativet.

En av dessa restriktioner för partnertillverkare som gick med i GPP har ryktats vara att dessa måste exkludera grafikkortsmodeller från konkurrenten AMD från sina mest välkända produktserier. Detta rykte stärktes när tillverkaren Asus bekräftade att en ny produktserie kallad Arez skulle lanseras och användas för just AMD-kort.

Inga förklaringar, mycket fingerpekande

I sitt blogginlägg ger Nvidia ingen ytterligare information om vad GPP faktiskt var. Istället väljer Nvidia att hålla fast vid åsikten att programmet var något positivt som skulle gynna alla. Trots att GPP mött hård kritik från flera håll. Bland annat från konkurrenten AMD som kallade initiativet konkurrenshindrande och anti-gamer.

Nvidias blogginlägg angående slutet för GPP lyder som följande:

A lot has been said recently about our GeForce Partner Program. The rumors, conjecture and mistruths go far beyond its intent. Rather than battling misinformation, we have decided to cancel the program.

GPP had a simple goal – ensuring that gamers know what they are buying and can make a clear choice.

NVIDIA creates cutting-edge technologies for gamers. We have dedicated our lives to it. We do our work at a crazy intense level – investing billions to invent the future and ensure that amazing NVIDIA tech keeps coming. We do this work because we know gamers love it and appreciate it. Gamers want the best GPU tech. GPP was about making sure gamers who want NVIDIA tech get NVIDIA tech.

With GPP, we asked our partners to brand their products in a way that would be crystal clear. The choice of GPU greatly defines a gaming platform. So, the GPU brand should be clearly transparent – no substitute GPUs hidden behind a pile of techno-jargon.

Most partners agreed. They own their brands and GPP didn’t change that. They decide how they want to convey their product promise to gamers. Still, today we are pulling the plug on GPP to avoid any distraction from the super exciting work we’re doing to bring amazing advances to PC gaming.

This is a great time to be a GeForce partner and be part of the fastest growing gaming platform in the world. The GeForce gaming platform is rich with the most advanced technology. And with GeForce Experience, it is “the way it’s meant to be played.” – John Teeple, Nvidia

Hur svallvågorna från GPP kommer att se ut är i dagsläget oklart. I skrivande stund återstår det även att om AMD Radeon-grafikkort kommer att lanseras under Asus Republic of Gamers-flagg nu när GPP är nedlagt.

Även andra partnertillverkare som MSI och Gigabyte har systematiskt plockat bort sina produktsidor för Radeon-baserade kort i grafikkortsserierna Aorus och Gaming X. Dock har det inte kommit någon information om MSI eller Gigabyte är i processen att utveckla nya varumärken för just AMD Radeon eller ej.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Penrik
Penrik
6 Årtal sedan

Nvidrio har gjort rätt som omväxling,
bättre var att aldrig ha satt skiten i rullning.
Inga fler produkter från den tillverkaren för min del,
de har haft FÖR många fula grejer för sig på senare tid.