The Elder Scrolls Online kommer att bli det första spelet som får stöd för Nvidia DLAA. En ny teknik för kantutjämning som till skillnad från DLSS inte ska ha någon form av bilduppskalning utan här ska fokus ligga helt och hållet på bildkvalitet.

Nvidias teknik Deep Learning Super Sampling (DLSS) fokuserar på prestandaökning och kantutjämning i samma paket. Detta genom att rendera texturer i lägre lägre upplösning än den bildskärmar är inställda på för att sedan skala upp texturerna till rätt upplösning. Något som ska ge grafikprocessorer andrum medans RTX-kortens Tensor-kärnor fokuserar på själva uppskalningen.

Det har bekräftats att DLSS kommer att implementeras i onlinespelet The Elder Scrolls Online. Detta är dock inte den enda nya kantutjämningstekniken från Nvidia som kommer att hitta sin väg in i speltiteln.

Under sin senaste livesändning tog spelet utvecklare tillfället i akt att bekräfta både DLSS och även helt nya DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing) för spelet. Den sistnämnda ska vara en teknik som började som ett sidoprojekt från utvecklarens sida och som sedan ska ha fått stöd från Nvidia själva.

Den nya tekniken ska som tidigare nämnt fokusera på kantutjämning men ska inte heller rendera texturerna i lägre upplösning. Detta blir en teknik menad för grafikkort som redan kan driva speltiteln med höga grafikinställningar utan problem. Medans DLSS fokuserar mer på prestandalyft rör det sig helt och hållet om förbättring av bildkvalitet.

Huruvida Nvidia DLAA kommer att hitta sin väg till andra speltitlar i framtiden återstår att se. Zenimax gav inte heller någon demonstration av tekniken i sin livesändning. Uppdateringen som ska implementera tekniken är däremot inte allt för långt borta. Något som innebär att den som vill snart kommer att kunna testa vad Zenimax Online och Nvidia har kokat ihop tillsammans.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments