Nvidia DLSS-tekniken har nu bekräftats dyka upp i ytterligare elva speltitlar inom kort. Några av dessa titlar markerar även första gången som tekniken blir tillgänglig för virtuell verklighet
Maj månad blir en bra sådan för Nvidias prestandasparande bildskalningsteknik DLSS. Detta då den nu inte bara dyker upp hos ytterligare nio traditionella speltitlar utan även introduceras till VR för första gången. Något som innebär att antalet speltitlar som RTX-grafikkort kan bruka DLSS i nu sträcker sig över 50-sträcket.
De nya speltitlarna som inte nödvändigtvis är för virtuell verklighet men som nu fått stöd för Nvidia DLSS är:
- Amid Evil
- Aron’s Adventure
- Everspace 2
- Metro Exodus: PC Enhanced Edition
- No Man’s Sky
- Redout: Space Assault
- Scavengers
- Wrench
Två av dessa spel, nämligen No Man’s Sky och Wrench finns även tillgängliga för VR. Dessa två och spelet Into the Radius är de VR-spel som nu har implementerats för stöd för Nvidia DLSS.
Här hävdar Nvidia att DLSS ska dubblera VR-prestandan i No Man’s Sky. Ett Geforce RTX 3080 ska med DLSS kunna köra spelet med grafikinställningarna ställda till Ultra med ett Oculus Quest 2 och hålla sig omkring 90 bildrutor per sekund. I Wrench ska tekniken erbjuda upp till 80 procent bättre prestanda och för Into The Radius nämns det bara att spelet ska se en “märkbar förbättring”.
Nvidia DLSS växer sig allt större och virtuell verklighet kan utan tvekan vara ett område som kan dra stor nytta av denna typ av bilduppskalningsteknik. Detta då ett högt antal bildrutor per sekund inte bara är trevlig att ha utan även kritiskt för att kunna ha en någorlunda trevlig upplevelse i VR. Nu återstår det att se om AMD med sin DLSS-utmanare som ska lanseras under året kommer att ta sin teknik till den virtuella verkligheten också.