Nvidia Flow är det senaste tillskottet i Nvidias Gameworks-system och visar nu hur man i realtid kan simulera verklighetstrogna eld- och rökeffekter med DX12.

Eld, rök och vätskor är naturliga fenomen som är minst sagt nyckfulla och således även väldigt svåra att simulera på ett verkligt sätt i spel. Nu visar Nvidia upp sin DX12 Flow-teknik som ska leverera bättre och mer verklighetstrogna eld- och rökeffekter än tidigare. Tekniken som ska implementeras i Unreal Engine 4 inom kort demonstreras i en ny video från Nvidia. Här visar man hur eld och rök inte bara simuleras fritt i luften utan även hur eldlågor och rökmoln reagerar på andra objekt i sin omgivning.

NVIDIA Flow is a realtime fluid simulation – in this demo, simulating fire and smoke. The simulation is based on an adaptive sparse voxel grid, allowing the simulation to focus compute and memory resources around regions of interest, and track shifts in the region of interest over time.

With the fire, the combustion process is simulated per voxel, generating elevated temperatures and smoke, which influences the visual appearance and produces buoyancy and expansion effects on the fluid simulation.

An adaptive sparse voxel grid is also used to compute self-shadowing on the smoke, increasing both the realism and visualizing the structure of the smoke. The fluid simulation supports real time collision with objects in the environment, along with fuel emitters than can be modified in real time, making the simulation fully interactive.

Till skillnad från liknande tekniker från Nvidia, som Nvidia Turbilence och Flameworks, baseras Flow på Directx 12 och gör det möjligt att höja ribban för dessa effektfulla simuleringar.

Svenska Grafikkortsguiden – Sveriges största löpande test av grafikkort

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments