NVIDIA G80 använder inte unified shader

0

Small preview image

G80 väntas bli den första
DirectX 10 kapabla grafikkretsen från NVIDIA och det ska även finnas stöd för
Shader Model 4 i denna serie av grafikkretsar. En av de stora nyheterna med
DirectX 10 är att APIn (Application Programming Interface) kommer stödja unified
shader processorer. Unified shader kommer från det faktum att de shader
processorer som används i grafikkretsen både kan hantera pixlar och trianglar. I
dagens grafikkretsar används dedikerade pixel och vertex shader processorer
vilket ofta kan bli en relativt ineffektiv lösning. ATI har redan skapat den
första grafikkretsen som använder sig av en unified shader arkitektur och denna
krets heter Xenos och används i Microsofts Xbox 360-spelkonsol.


“Microsoft Corp. pushes unified shader language for pixel and vertex shaders in its Xbox 360 game console ad well as graphics API of Windows Longhorn – Windows Graphics Foundation 2.0, which is sometimes referred as the DirectX 10. As a result of that graphics hardware designers should deliver their chips with unified shader engines at some point in future in order to more efficiently support the new API. However, previously Nvidia Corp. expressed opinions that it would make sense to release architecture with unified shader processors “when it makes sense”.”


Ifall detta är ett misstag eller ett klokt val av NVIDIA är svårt att säga, hur som helst borde NVIDIA inte bli allt för ledsna om Windows Vista blev ytterligare försenat av denna anledning. Uppgifterna om G80 är dock endast inofficiella rykten så det kan mycket väl visa sig vara en annan inställning från NVIDIA när kretsen väl lanseras.


Källa: X-bit Labs

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments