NVIDIA G80 väntas till marknaden något tidigare än ATIs R600 och en stor del i detta är att NVIDIAs första DirectX 10-kapabla grafikkrets bygger på den beprövade metoden med separata pixelshader och vertexshader-enheter. ATI har som bekant beslutat sig för att använda sig av en unified shader-arkitektur som har kombinerade pixel och vertex shaders som automatiskt distribuerar arbetsbördan för dessa två uppgifter. Unified-shaders ska vara optimalt för DirectX 10 men samtidigt är det inget krav för att stödja Microsofts nya grafikspecifikation.
Det har alltså NVIDIA tagit fasta på och G80 ska enligt The Inquirer använda sig av en 2:1 ratio för antalet pixel vs. vertex/gemoetry shaders. Med andra ord kommer kretsen ha 32 pixel-shaders som det samtidigt har 16 vertex shaders, det exakta antalet är dock inte avslöjat ännu. Hur som helst verkar det som att NVIDIA inte kommer använda sig av en unified-shader arkitektur, något man redan tidigare indikerat.
“Nvidia’s G80 is fully DirectX 10 capable as well as Shader Model 4.0 capable but it won’t be unified, according to our sources.”