Nvidias senaste projekt som inkluderar företagets artificiella intelligens (AI) GameGAN har låtit programmet insupa den klassiska speltiteln Pac-Man för att sedan återskapa spelet helt på egen hand utifrån vad den lärt sig.
I samband med att en av världens mest klassiska speltitlar firar 40 år har den återskapats av en AI utan någon som helst hjälp av mänskliga utvecklare. Nvidias AI kallad GameGAN har observerat speltiteln Pac-Man, hur spelet är uppbyggt samt hur det spelas. Sedan har AI:n på egen hand återskapat spelet utifrån vad den har observerat.
Det är inte en helt perfekt klon av Pac-Man dock. AI-versionen har väldigt suddiga linjer och beteendet hos Pac-Mans övernaturliga fiender verkar inte riktigt ha fångats till hundra procent. Den artificiella intelligensen har dock lyckats få med alla spelets grundprinciper och satt ihop dessa till en fungerande demoversion. Allt under loppet av endast ett par dagar.
GameGAN ska ha matats med 50 000 videos för att sedan ta det den lärt sig och skapat en egen version av spelet. Detta är inte för att visa hur kommande speltitlar kommer att skapas till hundra procent av artificiell intelligens. Meningen här är att visa hur AI kan använder av spelutvecklare för att underlätta spelskapande i framtiden.
“This is the first research to emulate a game engine using GAN-based neural networks. We wanted to see whether the AI could learn the rules of an environment just by looking at the screenplay of an agent moving through the game. And it did.” – Saung-Wook Kim, Nvidia.
Den som vill prova på denna datorgenererade version av Pac-Man kommer att kunna testa GameGAN:s skapelse senare i år via Nvidias “AI Playground“.