Nvidia ger sig in i drivrutinskriget med GeForce 310.33 beta

7
NVIDIA_GeForce_GTX2

Nvidia är nte sena med att svara på AMD och deras utrullningav prestandadrivrutinen Catalyst 12.11 när man nu presenterar sin betadrivrutin GeForce 310.33. Nvidia utlovar prestandaökningar på upp till 15 procent i flera stora titlar som The Elder Scrolls IV: Skyim och Batman: Arkham City.

Nvidia har precis som AMD fokuserat på sin senaste generation av grafikkort och i detta fallet Kepler-arkitekturen samt GeForce GTX 600-serien av grafikkort. De främsta prestandaökningarna hittar man hos flaggskeppet GeForce GTX 680 där vi enligt Nvidia ska kunna se upp till 15 procent högre prestanda i vissa situationer.

Bland annat visar Nvidia prestandaexempel i spel som The Elder Scrolls IV: Skyim, Batman: Arkham City, Deus Ex: Human Revolution och The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Men även andra titlar påverkas samtidigt som Nvidia bakat in en mängd nya och uppdaterade SLI-profiler för att optimera prestanda i spel som Dirt:Showdown, Dota 2 och FIFA 13.

GeForce 310.33 kommer även med en mängd nya 3D Vision-profiler samt en lösning för MSAA kantutjämning i Diablo III och bättre stöd för Quad SLI.

680

Game Settings & Results GTX 660:

  • Batman: Arkham City: Performance increased by 3.3% at 1920×1080 when using Very High detail settings, Tessellation High, PhysX Off and 4xMSAA.
  • Civilization V: Performance increased by 2% at 1920×1200 when using DirectX 11 and max settings in a late-game benchmark.
  • DiRT 3: Performance increased by 2.1% at 2560×1600 when using DirectX 11 and Ultra settings.
  • Dragon Age 2: Performance increased by 3.1% at 1920×1080 when using max settings and 8xMSAA.
  • The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena: Performance increased by 7.5% at 2560×1600 when using max settings.
  • The Elder Scrolls V: Skyrim: Performance increased by 6.2% at 1920×1080 when using High settings in an outdoor scenario. At the same resolution, an improvement of 4.1% was measured when using Ultra settings.

680

Game Settings & Results GTX 680:

  • Batman: Arkham City: Performance increased by 5.3% at 1920×1080 when using Very High detail settings, Tessellation High, PhysX High and 4xMSAA.
  • Civilization V: Performance increased by 2.8% at 1920×1200 when using DirectX 11 and max settings in a late-game benchmark.
  • Deus Ex: Human Revolution: Performance increased by 3.2% at 1600×1200 when using DirectX 11 and max settings.
  • F1 2011: Performance increased by 4.4% at 2560×1600 when using DirectX 11 and max settings.
  • StarCraft II: Performance increased by 5.6% at 1920×1080 when using Ultra settings.
  • The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena: Performance increased by 15.7% at 2560×1600 when using max settings.
  • The Elder Scrolls V: Skyrim: Performance increased by 10.9% at 1920×1080 when using High settings in an indoor scenario. At 2560×1600, an improvement of 6.9% was measured in an outdoor scenario.

Du hittar de nya betadrivrutinerna på Nvidias hemsida.


Relaterade artiklar:

Subscribe
Notifiera vid
7 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
shaglord
12 Årtal sedan

Vill inte låta som en BF3-fjortis men vilket kort är nu snabbast på BF3 egentligen med de senaste drivisarna? Är det GTX680 eller 7970 GHzEd?

Tog AMD tronen om det snabbaste singel-GPU-kortet?

/s

Viking1962
12 Årtal sedan

Det var ett jäkla hopp i versionnummer helt plötsligt. Måste ta ner och testa då Skyrim ingår i prestandaökningarna, men optimeringarna gäller väl som vanligt bara de nyare korten?

Sims
Sims
12 Årtal sedan

Det var faktiskt trevligt med en graf som börjar vid noll :).

Marquzz
12 Årtal sedan

Fick faktiskt ca 5-10% mer fps i wow också. Gtx660

McKinley
12 Årtal sedan

Jag hoppas att när NH väl får möjligheten att testa drivrutinen, att man också tar och kollar till kvalitén på grafiken. Både nVidia och AMD har tjuvat här ett par gånger. Detta skulle vara fantastiskt om man verkligen fick ut mer prestanda utan att fuska med kvalitén.

Vinkelberg
Vinkelberg
12 Årtal sedan

Bakvänt.

Förstår inte varför grafikkortstillverkaren ska optimera för vissa utvalda spel. Vore det inte bättre om grafikkortstillverkaren implementerade aktuella standarder och sen överlät speloptimerandet till speltillverkaren?

På det här sättet blir det bara en jävla soppa av det.