Kal-El är inte bara stålmannens födelsenamn, det är även namnet på NVIDIA:s nästa generations mobila Tegra-processor. Med fyra stycken Cortex-A9 CPU-kärnor och en kraftfull GeForce GPU med 12 kärnor ska den ARM-baserade kretsen hitta in i surfplattor til hösten. Nu visar NVIDIA upp hur man portat DX11-spelet Lost Planet 2 till Android och driver detta med Kal-El.
NVIDIA har redan visat upp den grafiska prestandan i Kel-El genom sitt teknikdemo Glowball men nu har det även visat sig att grafikkortstillverkaren har fler intressanta lösningar att demonstrera på sin första Kal-El prototyp.
I en 10-tums surfplatta med 1 280 x 800 pixlars upplösning har NVIDIA klämt in en tidig version av sin fyrkärniga systemprocessor och på bara ett par månader har man lyckats porta det krävande PC-spelet Lost Planet 2 till Android och den nya Tegra-plattformen. I en videodemonstration för Engadget.com visade NVIDIA upp en filmsekvens från spelet där man i realtid renderade grafiken, om än inte i flytande frame rate så imponerande nog för ett krävande PC-spel. Som väntat handlar det inte om några DirectX 11-effekter då detta är något som endast stödjs av Microsoft Windows, men den grafiska kvalitén vi snart har i våra surfplattor går inte att blunda för.
Specifikation | Kal-El (Tegra 3) | Tegra 2 |
Tillverkningsteknik | 40nm | 40nm |
Kretsstorlek | 80mm2 | 49mm2 |
CPU | Fyrkärnig Cortex-A9 vid 1,5 GHz | Tvåkärnig Cortex-A9 vid 1,0 GHz |
L2-cache | 1MB delad | 1MB delad |
NEON FPU | Ja | Nej |
GPU | GeForce ULP Gen 2 med 12-kärnor | GeForce ULP med 8-kärnor |
Man passade även på att visa ett spelliknande grafikdemo som utvecklats med EPIC:s Unreal Engine-grafikmotor, även detta mycket grafiskt imponerande. NVIDIA menar att man med sin GeForce-besläktade grafikkrets inte behöver särskilt lång tid på sig för att porta PC-spel till sin nya Kal-El plattform, något som kanske öppnar upp dörrarna för ett bredare utbud på tillverkarens spelmarknad Tegra Zone i framtiden.
Sjukt imponerande att de får det där att flyta på en 80mm^2 krets och det verkade ju ha rätt snygga HDR ljuseffekter ockå!
Ja det går i en helt vansinnig takt detta. Ska bli riktigt intressant att se hur spelutvecklarna och även kringutrustningstillverkarna hänger på detta. Bluetooth-handkontroller och ett ställ så har man sig en mobil spelkonsol.
Stora problemer med android är segregering av kretsarna. många spel kräver en viss krets. Finns ju inget enskild grafikbilotek som de kodar mot. Så köper du en viss telefon som kanske har en lika kraftfull krets eller kanske t.om. snabbare kan du ändå inte spele spelet då det är kodat för Tegra.
Japp, tror det här är en av nvidias största styrkor också, de har väldigt bra samarbete med många spelutvecklare och deras grafikkrets är mer lik en stationär än konkurrenternas, vilket uppenbarligen gör det till en barnlek relativt sett att porta över spel. Med denna kraft och kompatibilitet borde man kunna se väldigt många av de utvecklare som gör spel för PS3 och xbox porta över dem med relativt liten ansträngning till Tegra 3 också!
Google valde i princip Tegra 2 till sin referensdesign av Honeycomb plattor. Det blir en bra plattform att bygga vidare på. Det “Ctrl” skriver om är förvisso sant för många mobilmodeller, men på tablets-fronten tror ja inte de e lika illa.
Att ny hårdvara kommer i snabb takt o får den gamla o se förlegad ut på ett halvår får man nog leva med när man har en helt ny plattfrom o leka med. Snart ska väl även AMD ge sig in i leken o då har vi säkert många års hårda GPU fajter o se fram emot 🙂
/haXx