Nvidia licensierar sin GPU-arkitektur för Kepler och framåt

1
voltas

Idag har Nvidia meddelat att de framöver kommer börja licensiera ut stora delar av sin teknologi till tredje parter. Mot en avgift kommer andra tillverkare kunna integrera och dra nytta av bland annat Kepler och kommande arkitekturer, Cuda-tekniken och en rad patent.

Kepler under värmespridaren?

Beskedet som anlände idag markerar en intressant skiftning för både för diskret grafik och andra marknader Nvidia arbetar med. Nvidia kommer numera licensiera Kepler och i sinom tid dess efterträdare, Cuda och portföljen med över 5 500 patent med grafikteknologi, till andra parter som sedan kan integrera tekniken i egna systemprocessorer eller andra produkter.

Med andra ord vore det inte omöjligt för en tillverkare att konstruera en systemprocessor i stil med Tegra, där man betalar för en licens att använda grafikprocessorer från Nvidia och sedan kan kombinera detta med valfri CPU-arkitektur som kan licensieras från en annan tillverkare. Just Kepler är passande för denna typ av licensiering då den gjort bra ifrån sig i skalning, och kan implementeras i både i tunga diskreta grafikkort och strömsnåla systemprocessorer.

Nvidia_Tegra_4_Wayne

Just detta tillvägagångssätt vid design av systemprocessorer är jämförbar med vad Apple gjort med sina A-processorer eller Samsung med Exynos. Och det är en företeelse som blir allt vanligare på en marknad som skiftar mer åt det mobila, flera tillverkare av smartphones, surfplattor och annan teknik med kompakta och strömsnåla systemprocessorer vill ha en skräddarsydd lösning för sin enhet, men inte behöva lägga enorma summor på all forskning som krävs för att skapa en egen processor från grunden.

Även grafikkonkurrenten AMD har insett vikten i att kunna leverera sin teknik till tredje parter, exempelvis som man har gjort i Sonys Playstation 4 eller Microsofts Xbox One. Här finns det dock en stor skillnad mellan Nvidias arbetssätt och AMDs – AMD skräddarsyr en lösning med sin teknologi åt kunden, medan Nvidia erbjuder kunden att endast betala för Kepler-arkitekturen och sedan själv välja hur och var den ska implementeras och vilken tillverkningsteknik som ska användas.

En bredare konkurrens

Som tidigare nämnt innefattas även kommande grafikarkitekturer, som kommande Maxwell och senare Volta, av beslutet. Dessa kommande arkitekturer skulle kunna licensieras i samband med Nvidias eget släpp, och rent tekniskt skulle ett företag kunna tillverka grafikkort baserade på ny grafikarkitektur från Nvidia men med valfri mängd egna modifikationer. Det innebär även att om Nvidia skulle bestämma sig för att hoppa över en arkitektur så kan fortfarande en tredje part licensiera tekniken och marknadsföra arkitekturen själva.

Särskilt intressant är att inte bara hela arkitekturer kan licensieras på det här sättet, utan en kund kan även betala för licens för endast Cuda-kärnorna. Det innebär att en kund skulle kunna göra en egen arkitektur som fortfarande är kompatibel med Cuda, eller välja en annan grafikarkitektur men fortfarande ha en mängd Cuda-kärnor för GPGPU. Och GPGPU är ett område som kan komma att öka markant i vikt under den närmsta tiden och sprida sig mer till den integrerade marknaden.

nvidiaroadmap

Beslutet har på många sätt skiftat Nvidias konkurrensbild. Delvis konkurrerar man fortfarande med sina egentillverkade och kompletta lösningar som systemprocessorer ur Tegra-serien eller grafikkort ur Geforce-serien, med andra tillverkare som AMD eller Qualcomm i sikte. Men med licensieringen av sin arkitektur kan Nvidia även bredda sig och se sin teknik i produkter med hjälp av tredje parter, vilket är mer likt arbetssättet hos ARM Holdings eller Imagination Technologies.

I dagsläget är det just Kepler, Cuda, portföljen med grafikpatent och framtida arkitekturer som är bekräftade för licensiering, och man har även uttryckt sig öppna till att licensiera ut även LTE-modemet Icera. Det kommer bli intressant att följa Nvidias utveckling framöver och förhoppningsvis kan vi komma att se Kepler och/eller dess efterträdare i produkter vi annars inte hade räknat med.

Relaterade nyheter:


Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
this
11 Årtal sedan

Ganska väntat beslut med tanke på att Tegra 4 floppade totalt. När de inte själva lyckas får de licensera ut de delar som man lyckats med och hoppas att någon annan kan lyckas.