NVIDIA medger färre vertex pipelines på GF 6800

0

Under gårdagen rapporterade vi om GeForce 6800-baserade grafikkort som “fattades” vertex pipelines. Något man tidigare inte hört några konkreta uppgifter om.
Det började då spekuleras om grafikkortstillverkarna själva inaktiverade vertex pipelines på deras kort, vilket inte är önskvärt då det skulle finnas olika presterande GeForce 6800-kort på marknaden.


X-bit Labs som först rapporterade om fyndet har nu fått officiella uppgifter från NVIDIA som säger att det inte är någon hemlighet att GeForce 6800-kort inte har alla vertex pipelines aktiverade.


“That is not a big secret, we have communicated the exact spec: GeForce 6800 Ultra and GT are 6 vertex units and 16 pixel units, GeForce 6800 standard is 5 vertex units and 12 pixel pipes”


Detta låter inte så konstigt om det inte vore för att X-bit Labs tester på NVIDIAs referenskort för GeForce 6800 visade upp exakt samma vertex shader prestanda som Ultra-modellen (vid samma klockfrekvenser). Trots att den senare borde ha en vertex pipeline mer.


Det har även börjat dyka upp rapporter om GeForce 6800 GT-kort med inaktiverade vertex pipelines, något som inte stämmer med NVIDIAs uppgifter.
Se en tabell över GeForce 6800-seriens pixel/vertex pipelines uppsättning på X-bit Labs.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments