Logan är namnet på Nvidias kommande systemprocessor för den mobila marknaden och nu visar företaget upp den första fungerande kiselkretsen och det med integrerad grafik av rang. Nvidia har klämt in sin GPU-arkitektur Kepler i en mobil processor och lovar ett generationsskifte i grafikprestanda.
Projekt Logan kan vara Nvidias viktigaste kretslansering på den mobila marknaden sedan man lanserade sina första ARM-baserade Tegra-processorer. Logan kommer i grunden bygga på en snarlik CPU-design som hittas i dagens Tegra 4 processor och troligtvis använda sig av fyra Cortex-A15 kärnor med en extra strömsnål kompanjonskärna för effektivare energiförbrukning. Även om Nvidia lär höja ribban även för CPU-prestandan i Logan är det grafikdelen som är det stora dragplåstret.
Fullfjädrad Kepler
Nvidia kommer för första gången integrera samma grafikkortsarkitektur som man använder på PC-marknaden i en mobil processor. Det handlar om Kepler-arkitekturen som vi bland annat hittar i företagets nylanserade Geforce GTX 700-serie.
Den stora skillnaden med Logan och Nvidias grafikkort på PC-marknaden är strömförbrukningen. Medan Nvidias värstinggrafikkort drar upp mot och över 250 watt så är Logans grafikdel begränsad till 2,5 watt. Trots denna avgrundsskillnad i energiförbrukning har Nvidia lyckats klämma in en till synes funktionsfull Kepler GPU i Logan. Sättet man gjort det på är att helt enkelt bryta loss ett av Kepler-kretsens SMX-kluster.
Logan kommer med en ensam SMX-enhet husera 192 Cuda-kärnor och det kan exempelvis jämföras med desktopgrafikkortet Geforce GT 640 som kommer med två SMX-kluster och 384 Cuda-kärnor. Detta grafikkort har däremot en energiförbrukning på 65 watt mot Logans grafikkrets på 2,5 watt.
Långt bättre prestanda per watt än Apple A6X
Just prestandaeffektiviteten är huvudnumret med Logans grafikdel och Nvidia hävdar att man kommer kunna erbjuda markant bättre grafikprestanda per watt än Apples kraftfulla systemprocessor A6X. Logan ska vara kapabel att ge grafikprestanda långt över vad vi hittar i spelkonsolen Playstation 3 men även i klassiska PC-grafikkort som Geforce 8800 GTX.
Nvidia detaljerar inte exakt hur mycket bättre prestanda vi bör få se i Logan jämfört med Apple A6X men enligt deras prestandadiagram handlar det om drygt 5 gånger så hög GPU-prestanda eller runt 400 gigaflops. I en demonstration på Siggraph visade Nvidia hur man kunde nå samma prestanda med Logan som i A6X vid en bråkdel av energiförbrukningen, runt 900 milliwatt mot 2 670 milliwatt. Detta med nuvarande 28 nanometerteknik.
Stöd för DX11, OpenGL 4.4 och Cuda
Än mer spännande är att man med sin Kepler-arkitektur erbjuder samma breda API-stöd som på PC-marknaden. Något som öppnar upp för betydligt mer avancerade grafiska effekter men även bättre möjligheter för spelutvecklare att satsa både på PC och mobila titlar. Att Nvidia även beslutat sig för att licensiera sina mobila grafikkretsar gör detta till en mycket intressant milstolpe för grafiktillverkaren.
Logan kommer att skeppas under nästa år och kan Nvidia hålla vad man lovar i form av prestanda och energieffektivitet kan detta öppna nya dörrar för den mobila spelmarknaden. Något Nvidia demonstrerar genom att låta Logan köra grafikdemo ursprungligen utvecklade för monsterkretsen GK110 och GTX Titan.
Den som lever får se, nVidia är duktiga på att lova runt och 2014 kan innebära om sisådär 1½ år.