GPU-arkitekturen Turing huserar några av Nvidias största GPU-kretsar någonsin som parat med GDDR6-minne startar en storsatsning på renderingstekniken ray tracing med Quadro RTX 8800.
Nvidia har idag under SIGGRAPH 2018 officiellt tillkännagett sin nya GPU-arkitektur Turing. Den nya grafikkortsarkitekturen kommer att användas i både professionella GPU-lösningar och i grafikkort för konsumenter där Nvidia primärt avslöjar detaljer om det förstnämnda.
Den första Turing-kretsen som Nvidia introducerar används i företagets professionella Nvidia Quadro RTX 8000-grafikkort. Grafikkortet som riktar sin sig mot användare som arbetar med exempelvis realtidsrendering av avancerad 3D-grafik har teoretiska prestandaspecifikationer som heter duga. Hjärtat i grafikkortet är alltså dess 12 nanometer-tillverkade Turing GPU som ännu inte fått något officiellt namn. Det Nvidia dock avslöjar är storleken på hela 754 kvadratmillimeter och gör Turing till en av de största GPU-kretsar Nvidia tillverkat hittills. Turing innehåller inte bara 4 608 cuda-kärnor utan även 576 stycken Tensor-kärnor samt dedikerade kärnor för ray tracing, på svenska även kallat strålspårning eller strålföljning. Nvidia kallar en del av grafikkretsen RT Core men det är oklart hur många beräkningsenheter denna del av grafikkretsen huserar.
Nvidia Quadro RTX 8800 tar täten
Quadro-grafikkort | RTX 8000 | GV100 | P6000 | M6000 |
---|---|---|---|---|
CUDA-kärnor | 4608 | 5120 | 3840 | 3072 |
Tensor-kärnor | 576 | 640 | N/A | N/A |
ROPs | 96? | 128 | 96 | 96 |
Boostfrekvens | ~1730MHz? | ~1450MHz | ~1560MHz | ~1140MHz |
Minnesfrekvens/teknik | 14Gbps GDDR6 | 1.7Gbps HBM2 | 9Gbps GDDR5X | 6.6Gbps GDDR5 |
Minnesbuss | 384-bit | 4096-bit | 384-bit | 384-bit |
Grafikminne | 48GB | 32GB | 24GB | 24GB |
Halvprecision | 32 TFLOPs? | 29.6 TFLOPs? | N/A | N/A |
Enkelprecision | 16 TFLOPs | 14.8 TFLOPs | 12 TFLOPs | 7 TFLOPs |
Dubbelprecision | ? | 7.4 TFLOPs | 0.38 TFLOPs | 0.22 TFLOPs |
Tensor-prestanda | 500 TOPs (INT4) | 119 TFLOPs (FP16) | N/A | N/A |
GPU | Unnamed Turing | GV100 | GP102 | GM200 |
Kärnstorlek | 754mm2 | 815mm2 | 471mm2 | 601mm2 |
Transistorantal | 18,6 miljarder | 21,1 miljarder | 11,8 miljarder | 8 miljarder |
Arkitektur | Turing | Volta | Pascal | Maxwell 2 |
Tillverkningsteknik | TSMC 12nm FFN? | TSMC 12nm FFN | TSMC 16nm | TSMC 28nm |
Launch Date | Q4 2018 | March 2018 | October 2016 | March 2016 |
TDP | ? | 250W | 250W | 250W |
Turing-kretsen paras på Quadro RTX 8000 med 24 eller 48 gigabyte GDDR6-minne vilket också blir en nysatsning från Nvidias sida. Med en klockfrekvens på 14 gigahertz ochg en 384-bit minnesbuss ger detta en minnesbandbredd på hela 672 gigabyte per sekund. Detta går att jämföra med de 12 gigabyte HBM2-minne som Nvidia utrustade sitt Titan V med, HBM2-minnet i Titan V levererar en minnesbandbredd på 652,8 gigabyte per sekund.
Realtidsrendering av fotorealistisk grafik
Precis som namnet och grafikkretsen antyder lägger Nvidia stort fokus på stödet för effektiv ray tracing och strålföljning. Detta är en teknik för att i realtid rendera fotorealistisk 3D-grafik och anses av många som den heliga gral när det kommer till framtidens spelgrafik. Quadro RTX-serien och andra konsumentmodeller i Turing-familjen kommer att kunna använda sin strålföljningsenheter för effektivare realtidsrendering av just fotorealistisk grafik. Något Nvidia bland annat demonstrerade i en realtidsrendering av en ray tracing-baserad Porsche 911 Speedster Concept. Renderingen som gjordes i Unreal Engine 4 med realtids ray tracing drevs av två stycken Quadro RTX-grafikkort. Det är dock oklart exakt vilken bildfrekvens eller belastning korten hade under denna rendering.
Medan även nuvarande grafikkort från Nvidia kan utföra ray tracing är det utan specifik hårdvaruaccelerering. Nvidia säger att de 10 miljarder giga rays som Turing kan prestera är 25 gånger högre ray tracing prestanda än i Pascal utan accelerering. Den faktiska prestandaökningen vid användning av ray tracing-rendering ska dock “bara” ge ungefär 6 gånger så hög prestanda jämfört med ett Pascal-grafikkort.
Nvidia börjar sälja sina Turing-baserade Quadro RTX-grafikkort under fjärde kvartalet 2018 och toppmodellen får då en prislapp på nätta 10 000 dollar – motsvarande 100 000 svenska kronor. Mellan och instegsmodellerna RTX 6000 resp. RTX 5000 har ännu inte fått några priser men kommer med färre beräkningsenheter och en nedbantad 256-bitars minnesbuss.
Snart vet man inte om frugan framträder i verklighet eller bara virtuellt (ray-tracing/artificiellt) i sängkammarens 72″-TV/Bildskärm, får väl hoppas att man åtminstone kan få ha känseln kvar;)
Bla bla bla ray tracing, mycket snack om något som kommer vara rätt oanvändbart i flera generationer till. Två stycken RTX quadro för videon och 4st Titan V för star wars klippet 30000*4=120000kr i hårdvara för den. På konsument grafikkortsmarknaden lär det dröja innan vi ser hårdvara som faktiskt kan hantera Ray tracing. Även dessa dyra grafikkort för professionella arbetsstationer kommer ha problem med denna tekniken och som vanligt så fungerar det inte lika enkelt och bra som i en demonstration och om det dessutom ska ske i högre upplösningar som 4K eller högre så krävs det ytterligare hårdvara. Ingen… Läs hela »
Dessa kort är främst för professionella burkar lite beroende på vad men jobbar med så är ray tracing extremt användbart.
För hemanvändare? Inte speciellt användbart för tillfället. Men Unreal Engine har redan stöd för NVIDIA RTX technology och så haft några månader nu. Första spelen med tekniken finns redan som demos och kommer att lanseras innan månaden är slut. Så jag tror faktiskt vi inte behöver vänta speciellt länge till innan vi får se spel med ray tracing tekniker. Resken finns dock att ray tracing inte slår alls hos spelutvecklare och RTX förblir någonting för professionella media skapare.
Ja det är dom men å andra sidan så klarar inte dessa professionella kort ray tracing i realtid utan det krävs flertalet av dessa dyra kort och med högra upplösningar så lär antalet kort som krävs öka. Med andra ord kan vi vara 100% säkra på att konsument versionerna med ray tracing stöd absolut inte klarar riktig ray tracing i realtid. Den RTX teknik vi kommer få se i konsument korten kommer garanterat vara en väldigt begränsad och avskalad variant som inte lär vara ray tracing i realtid för hårdvaran är inte kapabel på många år för riktig ray tracing… Läs hela »