Nvidia presenterar Shield – Ett komplett underhållningssystem för din TV

4
shield_banner

shield_banner

Vi var på plats i Masonic Center i San Francisco för att ta del av Nvidias presskonferens och för att få testa det som Nvidia har jobbat med under de senaste 5 åren, Shield: ett komplett underhållningssytem för din TV.

Shield är en Android TV-baserad konsol som kommer bli Nvidias svar på Netflix för både film och spel. Men Shield spelar inte bara film och spel lokalt utan kan också strömma spel från Nvidias tjänst GRID.

IMG_2226

Nvidia Shield
Proccessor NVIDIA Tegra X1
RAM-minne 3 GB
Video 4K Ultra-HD redo med uppspelning i 4K i 60 FPS (VP9, H265 och H264)
Ljud 7.1 och 5.1 via HDMI
Lagring 16 GB
Trådlösa anslutningar 802.11ac (2×2 MIMO 2.4 GHz, 5 GHz)
Bluetooth 4.1 LE
In och utgångar Gigabit Ethernet
HDMI 2.0
2 x USB 3.0 (Type A)
Micro-USB 2.0
MicroSD-läsare (med stöd för 128GB kort)
IR Receiver
Vikt 654 g
Dimensioner 130 x 210 x 25 mm

Nvidia har under en väldigt lång tid sett att marknaden för smarta TV-apparater ökar och nu på senare tid den trådlösa anslutningen mellan TV och mobil enhet. Efter många års arbete presenterar nu Nvidia underhållningssystemet Shield tillsammans med tjänster så som Shield Store och GRID.

Shield Store kan ses som en kanal i Google Play store där Nvidia Shield kompatibla spel kan laddas hem till konsolen medan GRID är det som gör presentationen av Shield mycket intressant. Nvidia har funnit ett sätt att strömma tunga speltitlar i 1080p i 60 bildrutor per sekund. Du kan alltså spela topptitlar så som The Witcher, Doom 3, Boarderlands 2, och Metal Gear Solid 5 på Shield via molnet och behöver således inte ladda hem alla hundratals gigabyte som senare spel upptar. Första tanken som slog oss och förmodligen även dig är hur stor fördröjning är det? Och klarar verkligen Shield att spela spel som Crysis 3 i 1080p i 60 bildrutor per sekund?

Imponerande responstid

Vi har testat och svaret är ja. Vi blir imponerade av hur väl det faktiskt fungerar. Nvidia sköter nämligen all rendering av spelet på molnet i form av gigantiska serverhallar med superdatorer, vilket banar god väg för hög prestanda men även för framtidssäkerhet då den hårdvaran kan uppgraderas med tiden. När vi testspelar Doom 3 så kan vi konstatera att det är inga som helst problem med fysiken i spelet, grafiken är ruggigt bra och det känns faktiskt som att det står en riktig gaming-PC bakom som strömmar spelet.

response

Så hur många kan strömma sina spel från GRID samtidigt? Nvdias GIRD servrar är dynamiska och bygger på samma system som Amazon använder sig av, vilket betyder att ytterligare hårdvara aktiveras efter behov men Nvidia rekommenderar att för att strömma spel via GRID i 1080p så rekommenderas en Internethastighet 25 megabit per sekund.

Nvidia säger sig ha lyckats få ner den totala fördröjningen från och med att du trycker på en knapp på handkontrollen till att det reagerar på din TV så långt ner som till 150 millisekunder. En normal blinkning med ögonen tar ungefär 340 millisekunder, och vi är benägna att hålla med om att Nvidia har lyckats bra med att hålla nere fördröjningen men vi upplever ändå en minimal fördröjning när vi testspelar Grid 2 över Nvidias GRID-tjänst.

Kompakt, TV-bänksvänlig design

Konsolen är imponerande slimmad och designen väl genomtänkt för att passa in i vardagsrummet både som liggande eller stående. Nvidia säger att de spenderat otroligt mycket tid för att kunna hitta den optimala designen både på utsidan men framförallt på insidan och mycket utveckling har dedikerats till att hitta en så optimal placering av komponenterna som möjligt samt att göra Shield till en i princip ljudlös konsol.

IMG_2220

När vi klämmer och känner på handkontrollen så påminner den en del om den första Xbox-handkontrollen fast lite smalare. Alla knappar känns kvalitativa och har placerats ergonomiskt. Styrspakarna har bra grepp och det är lätt att göra små justeringar med dem. Shield handkontrollen ska enligt Nvidia ha hela 40 timmars batteritid och kommunicerar med WiFi-direct för minsta möjliga fördröjning.

Handkontrollen laddas via USB och kontakten finns på ovansidan där vi även ser anslutningen för headset. Det som skiljer Shield handkontroller från övriga handkontroller på marknaden är ju givetvis Android-knapparna och volymreglaget i botten.

Nvidia Shield planeras att lanseras på den amerikanska marknaden under maj månad för endast 199 dollar, vilket bör komma att motsvara ett svenskt pris på strax under 2 000 kronor, och då medföljer 1 handkontroll. Det är det billigaste priset vi någonsin sett på en konsol som vi testat som inte ännu har lanserats. Efter lanseringen på den amerikanska marknaden följer Europa och vi i Sverige ska inte behöva få vänta allt för länge säger Nvidia.

Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
S0urcerr0R
9 Årtal sedan

Låter riktigt najs så länge man har bredband att backa upp det med.
Kan vara en lösning för folk som är inneboende (som jag) och inte har platsmöjligheter för stationära datorer. Med detta så kan man förhoppningsvis få riktigt fin grafik i sina spel ändå.

PS. Jippie! 🙂 Jag gissade rätt vad detta påstående om att ”omdefiniera spelvärldens framtid” rörde sej om:
https://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-vill-omdefiniera-spelvaerlden-den-3-mars.html

Niabureth
9 Årtal sedan

150ms i bästa fall antar jag? Hur som helst, 150ms är på tok för mycket i vissa spel och lite för mycket i många (kan jag tycka).

Sallamander
Sallamander
8 Årtal sedan

Kan man koppla in två handkontroller till ex EMU spel?
Skulle vara fint att lira gamla spel med vänner.
Får mitt ex av shield tv den 5 januari .