Nyckeln till NVIDIAs satsning på fysikeffektsaccelerering verkar ligga i den nya G80-arkitekturen. Enligt uppgifter som dykt upp i NVIDIA dokument de senaste dagarna har NVIDIA använt sig av en liknande teknik som med PureVideo för videoaccelerering. Man har lagt ett lager på grafikkretsen som är utvecklat just för att hantera fysikeffekter och beräkningskraften får man från G80s shaderprocessorer. Quantum Effects Technology ska den nya tekniken kallas och blir kort och gott NVIDIAs svar på ATI Boundless Gaming men speciellt AGEIAs PhysX-processor.
Exakt hur den fungerar eller är utvecklad återstår att se men vad som är klart är att man inte kommer behöva ett SLI-system för att använda sig av Quantum Effects Technology. Men skulle man ha tillgång till två kort ger det garanterat en mäktig prestandaboost, vilket bland annat Havok redan bekräftat.
Det är extra intressant att tänka på det uttalande en presentatör gjorde på CEDEC mässan i Japan när man demonstrerade den nya Havok 4 motorn. Man påstod då att testet kördes på NVIDIAs senaste grafikkrets och frågan är om det till och med kan ha varit G80 med sin Quantum-teknik. Hur som helst verkar NVIDIA ha många trevliga ess i skjortärmen och det ska bli spännande att se hur man bakat in Quantum-tekniken i sina grafikkretsar då en effektiv implementering utan tvekan skulle vara ett mycket stort hot mot AGEIA och PhysX.