Den kommande upplagan av 3D-grafikprogrammet Maya kommer att få sig en prestandaskjuts av Nvidia RTX-grafikkort används tack vare seriens Tensor och RT-kärnor.
Sakta men säkert får Nvidias RTX-serie ökat användningsområde för sina exklusiva Tensor-kärnor och RT-kärnor som huseras inuti grafikprocessorerna. Adobes mjukvaruuppsättning ur deras Creative Cloud-tjänst och Blender har tidigare bekräftat att RTX-serien kommer att kunna bidra med ökad prestanda. Nu har även det populära verktygen Maya hakat på tekniken.
Maya 2020 kommer att komma med en rad nyheter baserade kring beräkningskraften hos grafikprocessorer. Bland dessa finns nyheten att programmets renderingsmotor Arnold 6 nu kommer med förmågan att nyttja Nvidia RTX till max. Detta innebär användande av RT-kärnorna för raytracing-uppgifter och användning av Tensor-kärnorna för att med hjälp av artificiell intelligens kunna applicera brusreducering i projekt.
Detta innebär att alla användare av RTX-utrustade bärbara datorer eller diskreta Nvidia RTX-grafikkort kommer att kunna se ett prestandalyft i Maya inom kort. Enligt Nvidia ska den kommande uppdateringen erbjuda renderingstider “flera gånger snabbare än hos servrar med dubbla processorer”. Detta är dock ett påstående vars sanningsgrad återstår att bekräfta.
Nvidias RTX-grafikkort har fått stöd från en rad speltitlar sedan sin lansering. Tekniken har dock visat sig kräva en hel del beräkningskraft och har ofta resulterat i undermåliga antal bildrutor per sekund i speltitlar. Att allt fler användningsområden för Turings unika komponenter öppnas upp kan komma att båda gott för teknikernas överlevnad i framtiden.