nVidia har länge haft som tradition att släppa en ny snabbare grafiklösning var sjätte månad. Nu har de dock ett sånt stort försprång mot konkurrenterna samt så många produkter under utveckling (NV2A som ska sitta i Microsofts spelkonsol X-box, deras egna chipet med integrerad grafik m.fl.) så att det är dags att dra ner på tempot. Nästa snabbare lösning, känd som NV25, förväntas inte förrän första kvartalet 2002, nästan ett år efter utannonseringen av GeForce3. De kommer även att byta inriktning på utvecklingen. I stället för att satsa på fler rutor per sekund och fler MHz på grafikprocessorn och videominnet, så kommer man nu att satsa på bildkvalité och naturtrogenhet.

I den kommande lösningen, NV25, så kommer t.ex. den traditionella tekniken för att skapa 3D-objekt, polygoner, att få sällskap av en teknik som kallas Nurbs som redan finns i många 3D-modelleringsprogram. Nurbs går ut på att istället för att som polygoner definiera enskilda punkter i ett objekt, så ska man definiera kurvor, vilket ger en kraftig ökning i detaljrikedom. nVidia kommer även att satsa mer på skuggnings- och belysningseffekter i NV25. Läs mer här.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments