NVIDIA har nu gått ut med information om
att man planerar att släppa ForceWare drivrutiner för sin GeForce-serie som
stödjer multithreading. Vilket betyder att processorer som kan arbeta med flera
trådar samtidigt kan få en märkbar prestandavinst i 3D-applikationer som spel.
Uttalandet kommer i perfekt tajming med den dual-core hysteri som nu
råder på PC-marknaden. NVIDIA säger att system med dual-core processorer
ska kunna få prestandavinster på upp till 30% med multithreadade drivrutiner.
Det ska inte vara alldeles enkelt att få fram multithreadade drivrutiner
för grafikkort och det antyder att NVIDIA jobbat med detta under en längre
tid.
“Out of curiosity, I asked de Waal why NVIDIA’s drivers don’t already take advantage of a second CPU. After all, the driver is a separate task from the application calling it, and Hyper-Threaded and SMP systems are rather common. He explained that drivers in Windows normally run synchronously with the applications making API calls, so that they must return an answer before the API call is complete. On top of that, Windows drivers run in kernel mode, so the OS isn’t particularly amenable to multithreaded drivers. NVIDIA has apparently been working on multithreaded drivers for some time now, and they’ve found a way to fudge around the OS limitations.”
Det kommer dock dröja ett par månader innan vi får tillgång till dessa drivrutiner, men om NVIDIAs uttalande stämmer kan det betyda ett stort lyft för AMD och Intels dual-core processorer.
Källa: Tech Report