Det senaste halvåret har det diskuterats flitigt kring så kallade bildrenderingslatenser och stuttering där grafikkort trots generellt höga bildfrekvenser ibland haft svårt att leverera bra flyt i spel. Olika mätmetoder har använts för att utvärdera prestandaproblemen och nu ger sig tillverkaren Nvidia in i leken med verktyget FCAT.
Nvidia är utan tvivel en högst partisk aktör på grafikkortsmarknaden och det är knappast en slump att företagets närmaste konkurrent AMD är den grafikkortstillverkare som fått mest kritik för ojämna renderingstider. Samtidigt är inte Nvidia ofelbara och att företaget nu gör sitt verktyg tillgängligt för media är ganska häpnadsväckande. FCAT, kort för Frame Capture and Analysis Tools, är nämligen ett mycket kraftfullt verktyg som kan användas även för att hitta brister i dagens, eller morgondagens grafikkretsar från alla tillverkare.
Till skillnad mot att använda sig enbart av mjukvara i den dator som vi installerar grafikkortet i, där verktyget Fraps är det klart mest använda, har Nvidia satsat på att undersöka det faktiska slutresultatet som skickas till våra bildskärmar.
FCAT är ett paket av mjukvara som används tillsammans med ett externt och kraftfullt videoinspelningskort. Där man med fraps analyserar hanteringen av bildrutor (frames) i början av renderingspipelinen analyserar FCAT den resulterande grafik som faktiskt skickas till skärmen och ses av spelaren. Detta kräver också extremt kraftfulla lagringssystem med kontinuerliga datahastigheter på upp mot 500 megabyte per sekund.
Nvidias testverktyg kräver både påkostad hårdvara och rejält med tid för att gå igenom de hundratals gigabyte videodata som spelas in under grafikkortstesterna. Det återstår att se hur ofta FCAT kommer att användas i grafikkortstester men det faktum att Nvidia nu gör det lättare för media att analysera inte bara grafikkortets teoretiska men även upplevda prestanda är ett stort steg i rätt riktning för utvecklingen på grafikkortsmarknaden. Att Nvidia arbetat på detta verktyg i runt 2 år pekar också på att man varit högst medvetna om problematiken med stuttering under längre tid.
Nvidia har redan bistått ett par amerikanska medier med information och testutrustning där man publicerat både genomgående analyser av hur verktyget fungerar och lite initiala prestandaanalyser. Vilket verkar vara ett mycket intressant verktyg i kombination med fraps och vanliga prestandamätningar.
Artiklar och genomgångar av Nvidia FCAT:
- PC Perspective
- Tech Report
- Anandtech
- Tomshardware
- Nvidia skriver också om sitt testverktyg i sin officiella blogg.
Det kan alltid diskuteras ifall det är rätt att använda mjukvara som härstammar från en av aktörerna på den marknad verktyget ska analysera. Men med sin transparenta testmetod känns FCAT trots allt högst trovärdigt. Vi kan inte heller låta bli att bli rejält entusiastiska över vad FCAT kan betyda för slutkonsumenter när det blir allt svårare för tillverkare att ta genvägar, vare sig det är i hård- eller mjukvara.
De analyser som dykt upp hittills visar att prestandan med ensama grafikkretsar stämmer ganska bra överrens med vanliga mätmetoder, medan AMD har stora problem att ge konsekvent prestanda i Crossfire-konfigurationer med flera grafikkort. Något man på PC Perspective detaljerat på ett bra sätt. Något Nvidia till större del unviker med sin balanseringsteknik “frame metering” som är inbakad i SLI-specifikationen.
Noterbart är att vi diskuterade ämnet med AMDs grafikavdelning på Game Developer Conference och där fick veta att företaget var medvetna om problemen men kände att man hade dem under kontroll. AMD jobbar redan på drivrutinsoptimeringar för att inte bara lösa problemen men även ge valmöjligheter för gamers hur man vill att spel och bildrenderingen ska se ut. De nya drivrutinerna väntas däremot inte dyka upp förrän tidigast juli månad.
Mycket intressant video + läsning från PC Perspective. Majoriteten av gamers kommer aldrig läsa genom det, eller ens känna till att det finns. Men kul med avancerade recensioner.