Bättre spelprestanda, med stöd för dynamiskt ljus och fysik
Vi har pratat processor och batteritid ett bra tag nu, men det som faktiskt är NVIDIA och kanske är det första som slår en när man hör namnet är just grafik. Även grafiken i Tegra 3 har man inte lämnat orörd, och även denna bit är ett stort fokus i deras nya Tegra-arkitektur.
Tegra 2 kommer med åtta stycken grafikkärnor, som ska ha varit baserade på deras NV40-arkitektur – alltså samma som användes i GeForce 6-serien (nej inte kommande 600-serien utan vi menar den gamla 6-serien). Självklart inte helt utan förbättringar då det faktiskt tog ett tag innan konkurrenterna kom upp, och tog sig förbi Tegra 2 i grafikprestanda som fortfarande ligger rätt bra till.
Men Tegra 3 kommer istället med hela tolv stycken grafikkärnor som ska vara baserad på deras G80-arkitektur som användes i 8-serien grafikkort. Grafikprestandan ska med detta vara 3x högre än Tegra 2, och få stöd för mer realistiska effekter. På listan står primärt dynamiskt ljus och fysikeffekter, men även utökad GPGPU-funktionalitet för att låta grafiken göra annat än att bara rendera spel.
Över 15 spel ska vara under utveckling speciellt anpassade för Tegra 3, och flera speltitlar ska även uppdateras för att stödja Tegra 3. Vad det innebär är att dessa titlar kommer stödja flera nya specialeffekter så som vattenreflektioner, dynamisk ljussättning, fysik med förstörbara objekt med mera. Spel som är utvecklade för både Tegra 2 och Tegra 3, kommer att ha mer ögongodis aktiverat tillsammans med Tegra 3. I NVIDIA:s Tegra Zone finns företagets exklusiva speltitlar, en lista som ska ligga på över 40 innan 2011 är slut.
Men fokus ligger inte bara på att spela med touchskärm…
Riktigt imponerad av Nvidia. Och tack Jacob för en riktigt bra artikel! 🙂
“och enligt detta så ska Tegra 3 vara i nivå med Core 2 Duo T7200”
Om detta stämmer får man kanske fundera på att byta ut sin Athlon II X2 bärbara mot något Tegra 3 baserat.
Ja detta kan vara en riktigt vändpunkt för surfplattor som produktgrupp känner jag. När vi får PC-lik prestanda i ett redan lättdrivet OS är det egentligen bara mjukvaran som hindrar oss från att ha fullfjädrade ersättare till PC och bärbara datorer.
Just ASUS Transformer Prime känns som den perfekta produkten att testa Tegra 3 i, lika mycket dator som surfplatta.
Sen ser jag med spänning fram emot att se hur bra stöd Nvidia får från spelutvecklare när det gäller handkontroller osv. Där har man också något häftigt på gång.