Prestandatronen säkrad för NVIDIA
NVIDIA har minst sagt en intressant systemprocessor på gång. Om prestandan i förhållande till batteritid lever upp till våra förväntningar är det en av de mer intressant kretsarna vi stött på, på väldigt länge. Trots att vara kvar på en 40nm-process hos TSMC ska de lagt till två kärnor, ökat klockfrekvenserna mot Tegra 2 och grafikprestandan samtidigt som man fått ned strömförbrukning. Det är ett bevis på att tillverkningsprocesser inte alltid är den enda ingrediensen som krävs, utan innovationer som vSMP spelar också en stor del i rollen.
När det kommer till prestandan i Tegra 3, kommer den onekligen med den kraftfullaste processordelen vi sett i tidigare smartphones och surfplattor. Grafiken har också fått ett lyft mot Tegra 2, men den är troligtvis inte tillräcklig för att stå upp mot den kraftfulla grafikdelen i Apple A5. Men Tegra 3 kommer med fyra kärnor som kan arbeta i upp till 1,3 GHz, detta medan de flesta fortfarande stampar med tvåkärniga systemprocessorer på 1,0 – 1,2 GHz och nu på senare tid 1,5 GHz.
Övriga tillverkare av systemprocessorer har tidigare uttalat sig om att de inte har planer på fyrkärniga modeller tillverkade på 40nm. Med tanke på det skick 28nm är i hos TSMC och den låga kapaciteten betyder det att NVIDIA borde kunna agera ostört på marknaden sex månader framåt i tiden. De andra tillverkarna kommer att återlansera äldre kretsar med högre klockfrekvenser, men förutom det har vi inte mycket att se fram emot.
Ett sådant försprång betyder även att NVIDIA kan locka fler partners till Tegra 3, då nya kretsar från de andra fortfarande ligger långt bort i tiden. Men under nästa år väntas inte bara systemprocessorer med fler kärnor använda, utan även systemprocessorer med den helt nya arkitekturen från ARM. Cortex-A15 kommer att erbjuda högre prestanda än Intel Atom till lägre strömförbrukning, det kanske inte låter mycket i prestandaväg men Cortex-A9 ligger faktiskt en bit efter Atom.
Men de första kretsarna på 28nm väntas bli baserade Cortex-A9, men bör i alla fall klara av att konkurrera mot Tegra 3 och även utprestera den även om NVIDIA lyckats sätta ribban hög på processorsidan. Det här är återigen en bit fram i tiden och NVIDIA har utlovat en ny Tegra-produkt årligen. Så några månader efter att övriga tillverkare har en kontring kommer NVIDIA med vad som kan bli nästa systemprocessor i den övre prestandaklassen.
Vad som även är intressant är just prestandan, som enligt NVIDIA själva ska ligga i nivå med en Core 2 Duo på 2,0 GHz. Medan vi inte kan lita blint på dessa uppgifter borde den trots allt ligga i dessa regioner sett till prestanda. Det betyder att vi har en ARM-baserad krets som borde räcka för de allra flestas behov. Det enda som egentligen saknas är mjukvara för att få ett värdigt alternativ i en bärbar dator mot x86-processorerna från AMD och Intel. Det är troligtvis inte en fråga om, utan när Tegra 3 kommer återfinnas i en bärbar dator och troligtvis kommer detta inträffa i samband med Windows 8.
Vi knyter ihop säcken med att NVIDIA tagit fram en produkt vi tror kan bli en större succé än vad Tegra 2 blev för företaget. Det är en produkt som ser riktigt bra ut på pappret, och vi väntar otåligt på att få testa produkter med Tegra 3 och se om de lever upp till vad NVIDIA utlovar. Även potentialen för framtiden är minst sagt spännande då x86-marknaden ser ut att kunna få välbehövd konkurrens…
Riktigt imponerad av Nvidia. Och tack Jacob för en riktigt bra artikel! 🙂
“och enligt detta så ska Tegra 3 vara i nivå med Core 2 Duo T7200”
Om detta stämmer får man kanske fundera på att byta ut sin Athlon II X2 bärbara mot något Tegra 3 baserat.
Ja detta kan vara en riktigt vändpunkt för surfplattor som produktgrupp känner jag. När vi får PC-lik prestanda i ett redan lättdrivet OS är det egentligen bara mjukvaran som hindrar oss från att ha fullfjädrade ersättare till PC och bärbara datorer.
Just ASUS Transformer Prime känns som den perfekta produkten att testa Tegra 3 i, lika mycket dator som surfplatta.
Sen ser jag med spänning fram emot att se hur bra stöd Nvidia får från spelutvecklare när det gäller handkontroller osv. Där har man också något häftigt på gång.