De första officiella prestandasiffrorna för Nvidias kommande grafikkort Geforce RTX 2080 i jämförelse med Pascal-baserade Geforce GTX 1080 har nu blivit offentliggjorda och visar en prestandaökning med upp till 50 procent.
Under sin presentation av de kommande Turing-baserade Geforce RTX 20-grafikkorten i måndags fokuserade Nvidia på siffror kring den nya funktionen för grafikkortsserien: raytracing i realtid (RTX). Många frågor uppstod fort angående hur pass den kommande generationen står sig mot den nuvarande arkitekturen Pascal i “traditionell” spelprestanda.
Nu har Nvidia visat upp de första prestandasiffrorna för Turing. Mer specifikt handlar det om det kommande grafikkorten RTX 2080 som ställts mot sin föregångare GTX 1080. Värt att ha i åtanke däremot är att detta är siffror som kommer från Nvidia själva.
50% högre prestanda vid 4K-upplösning
De grafer som Nvidia har publicerat visar att vid en upplösning på 3 840 x 2 160 pixlar (4K) presterar RTX 2080 upp till 50 procent bättre än sin föregångare. Dessa siffror kommer från tester som Nvidia utfört i speltitlar som bland Far Cry 5, Star Wars Battlefront II och Final Fantasy XV.
I de tio speltitlar som Nvidia använt för sina tester lyckas Geforce RTX 2080 pressa fram mellan 60 och 93 bildrutor per sekund (fps). Däremot nämns inte vilka grafikinställningar som använts vid testerna.
I spel med stöd för Deep Learning Super-Sampling (DLSS) kan en prestandaskjuts på upp till 100 procent observeras med den nya formen av kantutjämning aktiverad. DLSS drar nytta av de kommande grafikkortens tensor-kärnor och artificiell intelligens för att lära sig hur spel renderas. Denna nya teknik ska se till att jämna ut kanter i spel samt öka prestandan i de titlar med DLSS-stöd.
Än en gång är det värt att påpeka att ovanstående siffror kommer direkt från Nvidia och bör därför tas med en nypa salt.
Grafikkort | RTX 2080 Ti | RTX 2080 | RTX 2070 | GTX 1080 Ti | Tesla V100 |
---|---|---|---|---|---|
Arkitektur | Turing | Turing | Turing | Pascal | Volta |
Tillverkningsteknik | 12 nm FinFET | 12 nm FinFET | 12 nm FinFET | 16 nm FinFET+ | 12 nm FF |
GPU | TU102-300A | TU104-400A | TU104 | GP100 (Pascal) | GV100 (Volta) |
Cuda Cores / GPU | 4 352 st. | 2 944 st. | 2 304 st. | 3 584 st. | 5 120 st. |
Ray tracing-kärnor | Ja, 10 Giga rays/sec | Ja, 8 Giga rays/sec | Ja, 6 Giga rays/sec | - | - |
Basfrekvens | 1 350 MHz | 1 515 MHz | 1 410 MHz | 1 480 MHz | 1 370 MHz |
GPU Boost Clock | 1 545 MHz | 1 710 MHz | 1 620 MHz | 1 582 MHz | 1 455 MHz |
Beräkningskraft | 13 448 GFLOPS | 10 068 GFLOPS | 7 465 GFLOPS | 11 334 GFLOPS | 14 899 GFLOPS |
Texturenheter | 272 st. | 184 st. | 144 st. | 224 st. | 320 st. |
Rastenheter | 88 st. | 64 st. | 64 st. | 88 st. | |
Minnesgränssnitt | 352-bit GDDR6 | 256-bit GDDR6 | 256-bit GDDR6 | 352-bit GDDR5X | 4096-bit HBM2 |
Minnesmängd | 11 GB | 8 GB | 8 GB | 11 GB | 16 GB |
Minnesbandbredd | 616 GB/s | 448 GB/s | 448 GB/s | 484 GB/s | 900 GB/s |
Utgångar | HDMI 2.0b: 1 st. DP 1.4: 3st. USB Type-C: 1st. | HDMI 2.0b: 1 st. DP 1.4: 3st. USB Type-C: 1st. | HDMI 2.0b: 1 st. DP 1.4: 3st. USB Type-C: 1st. | DL-DVI: 1 st. HDMI 2.0: 1 st DP 1.2: 3st | |
TDP | 250 Watt | 215 Watt | 185 Watt | 250 Watt | 300 Watt |
Transistorer | 18,6 miljarder | ? | ? | 12 miljarder | 21,1 miljarder |
Lanseringsår | 2018 | 2018 | 2018 | 2017 | 2017 |
Turing kommer att lanseras för första gången den 20 september i form av Geforce RTX 2080 och flaggskeppsmodellen Geforce RTX 2080 Ti. Prislapparna för dessa modeller kommer att starta vid 7 900 respektive 11 300 svenska kronor. I oktober månad lanseras Geforce RTX 2070 var pris startar vid cirka 5 700 kronor. Samtliga modeller finns sedan i måndags tillgängliga för förbokning.
Till alla er som inte redan känner till det så har Anton blivit hotad för sin krönika: https://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-forhandsboka-geforce-rtx-2080-ti.html, läs Mikael Schwartz kommentar. Lägg gärna in en egen stöttande kommentar, alternativt Gilla Mikaels kommentar. /jb
Adored TV har en väldigt intressant analys av den här grafen: https://www.youtube.com/watch?v=b_x1JGG4JC8
Konstaterar att:
* Vid jämförelse med andra kort presterar GTX 1080 proportionellt sett sämst i 4K.
* I absolut prestanda räcker GTX 1080 knappt till för 4K, ens med lägre bildkvalitet. Det är därför tveksamt om en ökning med 50% är tillräckligt för att nå en duglig nivå.
* Valet av benchmarks är ganska tveksamt.
* DLSS hjälper förstås i de fåtal exempel där programvaran stöder detta. Pascal kan inte köra DLSS, så att ta med det blir lite av en jämförelse mellan äpplen och päron.