Grafikkortstillverkaren NVIDIA har börjat få fart på skutan igen efter en ordentligt tung period under 2009 och början på 2010. När företaget nu visar upp sin senaste kvartalsrapport och även summerar räkenskapsåret 2011 är det med mestadels positiv utveckling där vinsten låg på 253,1 miljoner dollar, jämfört med en förlust på 68 miljoner dollar under 2010.

NVIDIA avslutade sitt räkenskapsår 2011 den 30 januari och under hela året låg omsättningen på 3,54 miljarder dollar, en ökning från de 3,32 miljarder dollar man räknade in under räkenskapsåret 2010. Sista kvartalet i räkenskapsåret 2011 hade omsättningen stigit med 5% till 886,4 miljoner dollar, jämfört med tredje kvartalet och 843,9 miljonder dollar. GAAP bruttomarginalen öjade till rekordhöga 48,1 procent från tredje kvartalets 46,5 procent. 

nvidia2
NVIDIA:s vd Jen-Hsun Huang

Kanske mest intressant är att NVIDIA fokuserar mycket på deras mobila processorgren med Tegra-familjen i spetsen där man i sitt pressmeddelande talar pratar om deras nya fyrkärniga Kal-El krets och även deras kommande Project Denver som också baseras på ARM-arkitekturen. 

“These strong results underscore the larger story of NVIDIA’s transformation,” sa Jen-Hsun Huang, NVIDIAs vd och koncernchef. “Even as we are extending our leadership in visual computing, our investment in mobile computing and parallel computing is now driving our growth.

NVIDIA har även en positiv syn på första kvartalet i räkenskapsåret 2012 där man räknar med att omsättningen ska öka ytterligare med 6-8% från det senaste kvartalet. Se hela NVIDIA:s räkenskaper på tillverkarens hemsida.

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Swedish Berserk
13 Årtal sedan

Skönt att Nvidia är tillbaka i gammal form igen. Känns som att deras ARM satsning är vägen framåt för Nvidia. Och när Windows 8 kommer med ARM stöd kanske vi får se datorer baserade på Nvidia processor och grafik?

McKinley
13 Årtal sedan

Tänk er smartphones med Windows 8
ingen omöjlighet i framtiden alls, frågan är då, kommer man att kunna installera vanliga PC-spel om support för ARM ges?
Tänk er att man kör igång bluetooth på sin smartphone med MHL (Mobile High-Definition Link) stöd, som du ansluter till en TV som också har stöd för det, para ihop en PS3-kontroll till din telefon och kör igång Need For Speed Shift 666 och du kör allting sladdlöst med grafik bättre än PS3 i full HD.
Hur galet hade inte detta varit?