Renderingskort ställer betydligt högre krav på gott om grafikminne än konsumentgrafikkort, så det är också där vi först får se de riktigt stora framstegen minnesmängd – exempelvis Nvidias nya Quadro M6000, med mustiga 24 gigabyte GDDR5.
Kraftfulla grafikkretsar i AMD Firepro eller Nvidia Quadro-familjen används flitigt bland superdatorer och arbetsstationer, inte minst inom filmindustrin. För att rendera komplicerade scener i moderna animerade filmer krävs betydligt större minnesbuffert än vad som erbjuds med konsumentgrafikkort, och norr om 12 gigabyte har idag mer eller mindre blivit normen.
Massiv minnesbuffert för scenrendering
Nvidias senaste kort för den här målgruppen är en ny variant av Quadro M6000, ett professionellt renderingskort vars GM200-grafikkrets är nära besläktad med konsument- och utvecklarkortet Geforce GTX Titan X med samma mängd CUDA-kärnor (totalt 3 072 stycken). I det här fallet har dock grafikkretsen kombinerats med hela 24 gigabyte GDDR5-minne, dubbelt så mycket som den tidigare utgåvan av M6000 eller GTX Titan X, och fyra gånger så mycket som ett Geforce GTX 980 Ti.
Kortet är i första hand avsett för avancerade grafikrenderingar för filmindustrin (kortet har bland annat använts till renderingen av Dreamworks-filmatiseringen av Angry Birds), och kostar därefter; prislappen landar på 5 000 dollar, eller uppåt 50 000 kronor på svenska marknaden, när leveranserna inleds i slutet av veckan.