När NVIDIA köpte upp AGEIA fick man tillgång till PhysX-tekniken. Det dröjde inte länge förrän grafikkortstillverkaren meddelade att man skulle porta över PhysX APIn till CUDA. Numera stödjs CUDA av både GeForce 8 och GeForce 9 serierna (än så länge bara G92 baserade kort), och den helt nya GTX-serien. PhysX-stödet är inte tillgängligt på alla GPUer ännu, men det är på gång, precis som Folding@Home. Även om PhysX-stödet är ganska färskt har det visats sig så effektivt att det gett nya nivåer av poäng i 3DMark Vantage. Processorpoängen får en enorm ökning tack vare PhysX-drivrutinen.
Vikten av en hög processorpoäng har sänkts i Vantage sedan 3DMark06, men på det sätt som PhysX ökar poängen kommer det fortfarande ge en stor påverkan på det slutgiltiga Vantage-resultatet. Det bästa är att man kan installera PhysX drivrutinen med endast ett grafikkort och fortfarande få en ordentlig ökning. Om man har fler PhysX-kapabla kort installerade (inte nödvändigtvis från samma serie) kan man välja vilket kort man vill sätta till att jobba med PhysX-effekterna.
Det är i alla fall tanken med framtida drivrutiner, just nu är allt fortfarande i beta-stadie och all funktionalitet är inte här ännu, men prestandan är. Det är också anledningen till att det ännu finns ganska lite information om prestandan i spel, något vi förväntar oss ska ändras på inom en ganska snar framtid.
Det är gratis och trevlig uppgradering för alla ägare av moderna GeForce grafikkort. Vi är inte säkra på när och NVIDIA kommer att slänga in stöd för fler kort i deras PhysX drivrutin, för just nu verkar det som att även de klenaste GeForce-korten hanterar fysikeffekter minst lika bra som AGEIAs PhysX PPU.