Nvidias superdator DGX-1 är utrustad med inte mindre än åtta stycken mäktiga Tesla P100-grafikkort och har en prislapp på över 1 miljon kronor – såhär ser innandömet ut.
Nvidia kommer att skeppa de första modellerna av sina superdator DGX-1 under slutet av året och den stora stjärnan i sammanhanget är Tesla P100. Baserad på vad Nvidia kallar världens mest avancerade GPU – Pascal GP100 – är Tesla ett minst sagt mäktigt grafikkort. Med totalt 15 miljarder transistorer, 16 gigabyte HBM2-minne och boostfrekvenser på närmare 1,5 gigahertz är ett enskilt kort redo att hantera riktigt tunga arbetsbördor. I DXG-1 hittas inte mindre än åtta av dessa kort sammankopplade med Nvidias nya datagränssnitt Nvlink och med nya horisontala mezzanine-kontakter.
Egenskap | Nvidia DGX-1 |
---|---|
GPU | 8 × Nvidia Tesla P100 (GP100) med 16 GB VRAM |
CPU | 2 × Intel Xeon E5-2698 v3 (Haswell-EP) med 16 kärnor, 32 trådar bas 2,3 GHz turbo 3,6 GHz |
Beräkningskraft | ~ 170 TFLOPs (GPU vid FP16) |
RAM | 512 GB DDR4-2133 LRDIMM |
Lagring | 4 × 1,92 TB SSD, RAID 0 |
Nätverk | Dual 10 GbE, 4 IB EDR |
Mjukvara | Ubuntu Server Linux OS DGX-1 Recommended GPU Driver |
Vikt | 61 kg |
Mått | 866 × 444 × 131 mm (T × B × H) |
Ström | Maximum strömkrav 3200 Watt |
Resultatet är en i GPU-servervärlden ganska ovanlig syn med horisontalt placerade grafikkort och när nu de första detaljerade bilderna av innandömet på DXG-1 visas upp är det en spännande insyn i Nvidias framtida serverlösningar.
Bilderna som publicerats på Computerbase.de och tagits på GTC 2016 visar i detalj det massiva moderkort som huserar både dubbla Intel Xeon E5-2698v3 processorer samt de åtta Tesla P100-grafikkorten.
Detaljerade närbilder av grafikkorten i fråga visar också hur den stora GP100-grafikkretsen flankeras av fyra HBM2-minneschip på vardera 4 gigabyte. Varje kort har ett specificerat tdp-värde på maximalt 300 watt och totalt ska Nvidia GDX-1 dra som mest 3 200 watt. Medan man inte fick se kylningslösningen för grafikkorten ska det enligt uppgifter vara traditionell luftkylning som gäller för att hålla komponenterna svala även under tunga belastningar.