Det har varit ett riktigt bra år för Oculus VR, företaget bakom skärmglasögonen Oculus Rift. Gott om pengar har rullat in och man har rekryterat nytt folk och öppnat ett nytt kontor för verksamheten. Nu kommer ytterligare medvind i form av 75 miljoner dollar i investeringar för att på allvar få igång verksamheten.
Det har varit svårt att ta sig igenom 2013 utan att lägga märke till Oculus VR och deras skärmglasögon Oculus Rift, som erbjuder omslutande virtuell verklighet med rörelsestyrning. Trots att ingen kommersiell produkt är lanserad ännu så har Oculus Rift fått mycket god kritik och dragit mycket uppmärksamhet, men det har trots allt funnits vissa skavanker som behövt justeras.
Företaget fick 13 miljoner dollar i investeringar tidigare i år för att kunna fortsätta bedriva utvecklingen av Oculus Rift och justera bland annat upplösningen, responsen och rörelsestyrningen. Dessutom har de lyckats imponera på grafikgurun John Carmack till den grad att han har valt att lämna sitt eget företag, ID Software, för att börja arbeta för Oculus Rift på heltid.
En ny modell av Oculus Rift ska tydligen ha imponerat på investeringsbolaget Andreessen Horowitz till den graden att de skjuter in 75 miljoner dollar i företaget, något de avvaktade med att göra tidigare. Samtidigt tillkommer två nya medlemmar till Oculus styrelse, Marc Anderseen och Chris Dixon, varav sistnämnda påpekar hur imponerad han är över hur Oculus har utvecklats.
“Virtual reality has been a long standing dream in tech and sci-fi. To me it always felt kind of inevitable but it was one of those things, you never knew quite when it would become a reality. The dimensions were you need to improve this kind of VR are latency, resolution and head tracking, and they have really nailed those things.”
– Chris Dixon
Medan den första vågen av investeringar var avsedd att föra vidare produktutvecklingen och framställa en mer konsumentvänlig version av glasögonen. De tidigare investerarna har även ökat sina insatser. Nu är målet att med 75 miljoner i nya investeringar faktiskt se till att få den till konsumentmarknaden. Det innefattar att ta fram partneravtal, paketeringar och att skala upp produktionen, och såklart marknadsföring.
|
Målet är att få ut Oculus Rift på marknaden under nästa år, då förhoppningsvis i samband med ett trevligt utbud av kompatibla spel. Vi har tidigare sett Valve vara positivit inställda till Oculus Rift och Source-motorn har använts flitigt i utvecklingen av glasögonen, så det är inte omöjligt att vi får se mer Oculus-optimerade portar av Valve-spel vid lanseringen.
Vi inväntar med spänning när och i vilken form vi kan få se Oculus Rift i butik och ser fram emot att få klämma på en slutgiltig produkt. Det kommer även bli intressant att se vilken typ av konkurrens som kan byggas upp efter lanseringen.