Nya Facebook får tidslinje och Spotify-integrering

1
facebook.tidslinje

Facebooks grundare Mark Zuckerberg höll under gårdagskvällen hov på utvecklarkonferensen F8 i Los Angeles. Zuckerberg presenterade den nya versionen av Facebook som ska rullas ut under hösten och där vi bland annat får se ett rejält omarbetat gränssnitt med en ny profildesign kallad tidslinjen. Här finns det risk att röra upp både gammalt groll och nostalgitrippar.

Facebook ska bli mer interaktivt och det sociala nätverket har flera planer för att mata in tjänster för bland annat musik, media och även utöka sättet vi integrerar med vår egen och vänners profiler. Tidslinjen blir en av de större nyheterna i Facebooks omarbetade gränssnitt där man inte bara kommer att se de vanliga kronologiska statusuppdateringarna utan även kan lyfta fram större historiska händelser i just en karta över din tidslinje. Exempelvis större händelser som när man flyttade till en ny stad, fick ett nytt jobb, startade ett nytt förhållande eller för den delen kraschade ett förhållande eller fångades på mindre önskvärda bilder en blöt lördagskväll.

Tidslinjen blir fortfarande ett nyhetsflöde där vi ser uppdateringar i realtid, men ska samtidigt inte spamma med liknande budskap och sträcka sig längre tillbaka än tidigare, hur långt är helt upp till användaren.

I sann Facebook-anda blir det troligtvis mer av det förstnämnda då tidslinjen precis som övriga delar av din Facebook-profil är redigerbar och även styrs av filter och rättigheter. Med andra ord kan du fortfarande måla upp ditt perfekta liv – nu även historiskt.

Se vad dina vänner gillar mest

Kanske mer intressant är annars hur Facebook nu ska knyta an med externa tjänster som radioapplikationer, musikspelare eller strömmande video. Bland annat har Facebook slutit avtal med svenska Spotify för att skapa en tajt integrering av den svenska gratistjänsten på Facebook. Förutom att man ska kunna följa vilka låtar, artister eller exempelvis filmer som ens vänner konsumerar ska Facebook Open Graph även se till att samla upp och ranka de aktiviteter (verb) som dina vänner använder mest. Helt enkelt ett sätt för att skapa topplistor av Facebook-appar, artister eller händelser som “att slappa”.

Den klassiska gilla-knappen ska även få en bredare funktionalitet. Där man helt enkelt ska kunna skräddarsy budskapet som knappen ger på just din sajt. Där det kan stå exempelvis Läser eller Tittar istället för Gillar.

Först USA och nu Facebook – Spotify hetare än någonsin

Att svenska Spotify nu får in foten i miljardbygget Facebook är givetvis extra intressant och skaparen samt vdn Daniel Ek är mer än väl medveten om att detta inte bara betyder mer aktivitet i tjänsten utan troligtvis även mer pengar.

“Eftersom att våra [Spotifys] spellistor är sociala, är de [användarna] mer engagerade. Och eftersom de är engagerade, är de mer än dubbelt så benägna att betala för musik.” berättade Daniel Ek under Facebook F8

Spotify är alltså inte den enda mediatjänsten som integreras mer i nya Facebook, men det är inget tvivel om att den svenska musiktjänsten tagit stora kliv på marknaden det senaste året.

Facebook har på senare tid fått allt mer konkurrens från andra sociala tjänster som Google+ och Twitter men med sitt uppfräschade gränssnitt och inte minst tidslinjen har man ytterligare distansierat sig från konkurrenterna. Facebook fortsätter att satsa på insamling av stora mängder data och allt eftersom man får sina användare att lägga mer tid och energi på att fylla på med denna data skapar man både mer innehåll att använda för riktad annonsering men gör det även jobbigare för användare att byta ekosystem.

Det nya Facebook kommer att börja testas i betaform omedelbart men när det nya gränssnittet och de nya funktionerna väl dyker upp på huvudsajten är ännu oklart.

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Swedish Berserk
13 Årtal sedan

Kommer lägligt nu när Google+ har öppnat upp för alla. 8) Det är bra med konkurrens!