Under sitt senaste pressevent avslöjade AMD bland annat att det första grafikkortet byggt på Vega-arkitekturen får namnet Radeon RX Vega.

AMD höll under gårdagen sitt pressevent Capsaicin för andra året i rad. Denna gång fick vi några nya detaljer som företagets kommande grafikarkitektur Vega. Ett par att Vegas egenskaper diskuterades, samt att AMD bekräftade att det första grafikkortet byggt på Vega-arkitekturen som lanseras kommer att få namnet Radeon RX Vega.

Tidigare har det spekulerats kring om grafikkorten byggda på Vega-arkitekturen skulle följa fjolårets grafikkortsserie rent namnmässigt. Dock blir det alltså inget RX 490 eller RX 580 som leder Vega-korten.

Vega utrustas med så kallade High-Bandwidth Cache Controller

Även om några nya detaljer kring specifikationer så som klockfrekvenser eller bandbredd inte togs upp så pratade AMD om så kallade High-Bandwidth Cache Controller (HBCC). Det är en ny typ av minneskontroller som ska låta spelutvecklare ta bättre vara på grafikminnet på Radeon RX Vega och andra kommande grafikkort.

AMD visade upp resultaten av HBCC genom att demonstrera hur denna nya minneskontroller ökade antalet bildrutor per sekund (FPS) i spelet Deus Ex: Mankind Divided med dubbelt så högt minimum-FPS och 50% högre genomsnitts-FPS.

Värt att ha i åtanke är att vi än så länge endast fått se hur prestandan i Deus Ex påverkas av HBCC. Hur prestandan i andra spel påverkas av HBCC är omöjligt att säga just nu. Chansen finns dock att AMD valde att visa upp just Deus Ex för de imponerande prestandaökningarna.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

2
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
JB Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
JB
Medlem
JB

Du skriver: ”Värt att ha i åtanke är dock att alla spel förmodligen inte lär se en lika imponerande ökning av FPS och att AMD lär ha valt att visa upp Deus Ex just på grund av spelets reaktion på HBCC.” Har du belägg för detta påstående (vilket ”lär vara” är i stort sett dss) eller är det en vild gissning? Kan det inte vara så att HBCC INTE behöver anpassning i spelet, utan att det helt enkelt fungerar utan att spelutvecklaren behöver ”koda” specifikt för detta? Fann denna text ”Essentially, the High-Bandwidth Cache Controller (HBCC) allows Vega GPUs to… Läs hela »