Id software släpper nu den utlovade Vulkan-uppdateringen till Doom och AMD utlovar prestandavinster på upp till 27% medan användare talar om prestandadubblering.

Vulkan är för Linux, Android och andra operativsystem vad Directx 12 är för Windows. Ett grafikbibliotek som låter ditt systems grafikkort kommunicera effektivare med grafikmotorer i spel och samtidigt effektivare fördela sin belastning över flera processorkärnor.

Medan DX12 ska vara en effektivare och bättre presterande uppdatering av DX11 är Vulkan det motsvarande för OpenGL.

Doom är en av de första speltitlarna att få fullt stöd för Vulkan och när Id software nu rullar ut sin uppdatering är det överlag många positiva reaktioner från användare medan exempelvis AMD utlovar rejäla prestandavinster. I ett mail till redaktionen förklarar AMD att man med stödet för Vulkan, som kommer bland annat från AMD:s arbete med Mantle, ser mellan 23-27 procent högre fps i Doom beroende på upplösning och testscenario. Detta bland annat med stöd för asynkrona shaders samt Shader Intrinsic Functions som ska låta spelutvecklare köra specifika funktioner på grafikkretsarna utan att tvinga dem genom datorns API och på detta sätt öka effektiviteten rejält.

Upp till 123% prestandaökning i vissa lägen

Förutom AMD:s egna interna tester som visar oberoende testresultat hos bland annat DSOGaming på ännu mer imponerande prestandavinster. Även om man inte presenterar några detaljerade prestandagrafer skriver DSOGaming att den testscen man använt tidigare gav runt 100 fps med Opengl, denna scen ligger med Vulkan på 160 fps. En prestandaökning på runt 60% med ett Geforce GTX 980 Ti. Man poängterar också att tidigare prestandadippar och problem med OpenGL verkar vara som bortblåsta och att Vulkan-versionen av Doom samt att det nu verkligen skalar över flera CPU-kärnor.

Användare på Reddit vittnar också om smått otroliga prestandaökningar och även om testförfarande hos vanliga användare bör tas med en nypa salt har det rapporterats om prestandaökningar på 40 till 123 beroende på level. Detta med ett äldre Radeon R9 280X som i 1080p-upplösning gick från 52 fps till 116 fps en av spelets scener.

Mer information om Dooms Vulkan-uppdatering kan du läsa på Bethesda och nya Doom-optimerade drivrutiner för ditt Radeon-kort hittar du på AMD:s hemsida.

Vulkan vs. OpenGL
Har du testat Doom med både OpenGL och Vulkan? Berätta om dina erfarenheter i kommentarerna!

Rubrik

23
Leave a Reply

Please Login to comment
7 Comment threads
16 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
FlyfishermanNorrlandMorkulJohn AlmqvistPetrus Svensson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
John Almqvist
Medlem
John Almqvist

För att Async compute skall vara påslaget behöver man använda TSSAA eller ingen AA alls – annars stängs funktionen av.

Denna funktion stöds ej av Nvidia, vars kort inte verkar se samma ökning i prestanda som AMDs. Många nVidia-kort verkar tappa FSP gentemot OpenGL.

John Almqvist
Medlem
John Almqvist

Det verkar även – som vid tidiga DX12-demo:n – att datorer med svag och äldre CPU ser stora prestandavinster med Vulkan.

Så prestandavinsten kan variera kraftigt beroende på vart ”bottleneck” ligger. Nvidia-användare kan tjäna prestanda, ifall begräsningen tidigare låg på en dåligt utnyttjad CPU.

John Almqvist
Medlem
John Almqvist

Risk för att bli tjatig här – men har inget annat för mig.

Som vi ser på de tillagda bilderna från DGOS verkar prestandavinsten ligga i CPU:ns tidigare ”flaskhalls” som uppstår då den inte utnyttjas som den skall.

Skulle DGOS köra samma jämförelse i 4K är jag rätt säker på att FPS skulle ligga kvar på samma nivår, eller minska aningen, när man går från OpenGL till Vulkan på 980tI.

Petrus Svensson
Gäst
Petrus Svensson

Good bye Nvidia! 😀

Flyfisherman
Medlem

Vulkan Now Available – FAQ https://community.bethesda.net/thread/54585

”In a full announcement from id’s Robert Duffy, id notes that via the Vulkan rendering path “we also anticipate some older GPUs will now be able to play the game at good framerates.” Though at the same time it should be mentioned that when it comes to older cards, id is specifically recommending against using Vulkan under Windows 7 with 2GB NVIDIA cards, which rules out some early Kepler cards.” https://bethesda.net/#en/events/game/doom-vulkan-support-now-live/2016/07/11/156

För att det skall fungera fullt ut så krävs för AMD Crimson Edition 16.7.2 Hotfix
Senaste AMD Drivers: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Software-Crimson-Edition-16.7.2-Release-Notes.aspx
Senaste nVidia drivers : http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/104726/en-us

Flyfisherman
Medlem

Ett tillägg till min tidigare post ang. AMD Radeon Crimson drivrutinspaket: Bocka ur ”AMD Gaming Evolved App” under installationen och har ni den sedan tidigare installerad, så avinstallera denna från Kontrollpanelen > Program och starta om datorn. AMD säger själva i ”Crimson Release notes” att den orsakar krascher och dessutom tillför den absolut inget, tvärtom kan det slöa ned systemet. Detta är inga nyheter, det har varit så ända sedan man övergick från AMD Catalyst till Radeon Crimson s/w och denna ”Gaming Evolved App” verkar vara ett 3:e parts program som inte uppfyller kraven riktigt. http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+10+-+64 ”A few game titles… Läs hela »

Norrland
Gäst
Norrland

I 1440p såg min setup en ökning med 14FPS till Vuklans fördel.

Flyfisherman
Medlem

Vilket grafikkort har du?
Vilken grafikdrivrutin kör du med?
Vilket program mätte du FPS med: DOOMS inbyggda Performance Metrics, Steams inbyggda FPS Counter, FRAPS eller annat?

Bara av rent intresse. Mvh