John Carmack är en av få personer idag som har legendstatus inom datorindustrin med hans stora genombrott 1993 DOOM. I en intervju med Carmack pratar man mycket om framtidens hårdvara, och vad han själv önskar sig i de kommande konsolerna från Microsoft och Sony. Han passar även på att att prata om integrerad grafik.

Nintendo Wii U ligger inför en lansering 2012, och som det ser ut idag ligger uppföljarna till Xbox 360 och PlayStation 3 ännu långt borta med en lansering som tidigare 2013. John Carmack är en av personerna som betraktas som FPS-genrens skapare vars statusnivå på spelmarknaden är svårslagen. Han är även duktig på att veta vad han vill ha ut av framtidens hårdvara.

Han är rätt tydlig med att CPU:n knappast är den bit som man behöver innovera på, utan menar på att det inte hänt så mycket sedan lanseringen av Intel Core 2. Men han passar också på att säga att det beror på att processortillverkarna gör ett så pass bra jobb så det finns lite att efterfråga. Sandy Bridge blev Intels första processor med en grafikkrets på samma bit kisel som processorn. John Carmack säger att det var roligt att se då det även var den första grafikkretsen från Intel som man faktiskt kunde spela på.

id_tech_5

”It’s almost impossible to go wrong with high-end video cards now, since the hardware is just so incredibly powerful. The exciting, or interesting, segment really is at the low end. Intel integrated graphics parts have been the butt of a joke for many years – they’re just not something that you could consider using for games. But right now, with Intel’s current generation of integrated graphics parts, they have very good feature parity and they’re fully programmable.”

Integrerade grafikkretsar är någonting han har stora förhoppningar om, och medan han hoppas att grafikkort i framtiden ska kunna driva spel i 2 560 x 1 440/1 600-upplösning med 16X MSAA, vill han även att de integrerade grafikkretsarna ska bli så pass kraftfulla att de kan leverera acceptabel prestanda i 720p. Han säger att deras senaste titel Rage fungerar ihop med Intels integrerade grafik men att man inte riktigt är där med prestandan. Sandy Bridge klarar tydligen bara av att leverera 30 fps, när det är tänkt att vara ett 60 Hz-spel. Han säger att 60 FPS är möjligt men då krävs även lägre upplösningar, men påpekar även att Intel inte lägger ned samma resurser på att optimera sina drivrutiner som AMD och NVIDIA.

id Softwares kommande titel Rage med senaste grafikmotorn id Tech 5

När det kommer till framtidens konsoler, säger Carmack att heterogena-lösningar är det som gäller då han vill se 64-bit adresseringsutrymme mellan CPU och GPU. Att få nya grafikfunktioner direkt i kretsarna i är ingenting som efterfrågas, utan han säger att det som behövs idag är fler kärnor och mycket högre bandbredd.

I den fullmatade intervjun är det även mycket prat om tjänster så som Steam, Origin och framtidens spel på smartphone och surfplattemarknaden. John Carmack har en hel del att tycka till om, frågan är om hårdvaruaktörerna lyssnar?

Källa: Tom’s Guide

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Anton KarmehedMassor Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Mats
Medlem
Mats

Jag tror nog att playstation 3 och xbox 360 redan lanserats. Eller är det jag som missförstått texten?

Anton Karmehed
Admin

Det ska vara fixat nu, det handlar givetvis om uppföljarna Till xbox 360 och PS3.
Mycket intressant att höra om Carmacks tankar, även om jag tycker att 720p känns som lite för låg ambition för integrerade kretsar. Men allt är ju beroende på vilka inställningar man kör givetvis, kan man smeta på 16X MSAA i 720p bör ju 1080p med lättare inställningar också vara klart genomförbart. 🙂

Medlem
Kaleid

Mer RAM på konsolerna tack.
Sedan så håller jag med om C2D. Om man har en gammal e6600 (2006) och klockar den hyfsat till säg 3.3Ghz så kan man fortfarande spela allt med den.