Valve har visat intresse för den öppna plattformen Linux. Deras distributionstjänst Steam ska redan vara så gott som färdig, men nu rapporterar företaget också att Left 4 Dead 2 presterar bättre på Ubuntu 12.04 med OpenGL, än Windows 7 med Direct3D.

Arbetet fortlöper att få Steam och Left 4 Dead 2 färdigt för Linux. Men då deras spelmotor Source är utvecklat under Windows och det proprietära Direct3D (del av DirectX) i åtanke, så tar det inte helt oväntat tid att få det klart. Nu rapporterar Valve på sin Linux-blogg att de fått spelet att prestera bättre på Linux med OpenGL, än på Windows 7 med Direct3D. Det här genom att optimera minnesfördelningen i Linux och minska overhead i OpenGL.

Valve arbetar även med hårdvarutillverkarna AMD, Nvidia och Intel på att optimera deras grafikdrivrutiner för Linux – vilket i sin tur kommer resultera i bättre prestanda för alla spel i Linux, enligt Valve. Valve tillägger också att hårdvarutillverkarna visat stort engagemang för deras projekt och har skickat iväg ingenjörer som på plats arbetar med Valve för att analysera data för att hjälpa dem med projektet.

Systemet som användes bestod av en Intel Core i7-3930K, Nvidia Geforce GTX 680 och 32 GB RAM-minne. På en Windows 7 SP1 64-bit installation fick företaget ut 270,6 FPS (bilder per sekund), medan de med Ubuntu 12.03 32-bit lyckades pressa ur 315 FPS – en ökning på strax över 16 procent(!). Anledningen till prestandalyftet ska främst bero på effektiviteten i OpenGL och operativsystemets kernel. En annan intressant punkt är att de fått spelet att prestanda bättre med OpenGL än Direct3D i Windows, då Valve uppnådde 303,4 FPS med samma konfiguration.

Valve tror att de kan ta lärdom av det här och förbättra prestandan även i Direct3D framöver. Men vad det här bevisar är att Linux kan fungera som en seriös spelplattform, under förutsättning att spelutvecklare lägger ned tid på optimering av sina titlar och får stöd av hårdvarutillverkarna. Det ser definitivt ut som att operativsystemet har rätt förutsättningar med en aktör som Valve i ryggen.


Relaterade nyheter:

Annons

20
Leave a Reply

Please Login to comment
20 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
17 Comment authors
PsynoKhi0Bo NilssonJacob HugossonSjöstrandctrl Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

Gött 🙂 Hoppas att valve (eller rättare sagt programmerarna för spelet) fixar så att alla spelen går att spela på Linux utan Wine inklusive Skyrim som är mitt favoritspel

flopper
Medlem
flopper

240fps vs 300fps, de tycker det
är bra?

Bra att de sätter press på Microsoft att presentera bättre api med dx2.

mitrix
Medlem
mitrix

Intressant, tidigare har ju oftast OpenGL haft prestandanackdelar jämfört med Direct3D (frutom i spel som är helt gjorda i OpelGL då). Ibland har man även hört utvecklare som klagat på att OpenGL har hög overhead och är krångligt att programmera för, undrar vad det är som hänt med OpenGL på sistone som gjort att det har mindre overhead och fungerar bättre helt plötsligt?

Valentin Nielsen
Medlem
Valentin Nielsen

[quote name=”Viking1962″]Gött 🙂 Hoppas att valve (eller rättare sagt programmerarna för spelet) fixar så att alla spelen går att spela på Linux utan Wine inklusive Skyrim som är mitt favoritspel[/quote]

Tycker det är bra att spel inte bara begränsas till MAC utan även till Linux som är en snål OS. Hoppas Linux får mer uppmmärksamhet hos den vanliga användar.

[quote name=”flopper”]240fps vs 300fps, de tycker det
är bra?

Bra att de sätter press på Microsoft att presentera bättre api med dx2.[/quote]

Det är en bra ökning och att få 16% bättre presendard kan få spela som inte flytter perfekt att flytta perfekt.

flindeberg
Gäst
flindeberg

[quote name=”mitrix”]Intressant, tidigare har ju oftast OpenGL haft prestandanackdelar jämfört med Direct3D (frutom i spel som är helt gjorda i OpelGL då). Ibland har man även hört utvecklare som klagat på att OpenGL har hög overhead och är krångligt att programmera för, undrar vad det är som hänt med OpenGL på sistone som gjort att det har mindre overhead och fungerar bättre helt plötsligt?[/quote]Nu var det ett tag sedan jag satt i datorlabb i plugget och kodade 3d, men på den tiden så var OpenGL precis som du säger lite krångligare, men väsentligt kraftfullare när man väl hade lärt sig… Läs hela »

Svensken
Medlem
Svensken

Gött som Viking1962 sa! Ska bli skoj med Steam till Linux/Ubuntu sen! 🙂

Segen01
Gäst
Segen01

Grymma nyheter!

Medlem
Kaleid

Riktigt bra, hoppas tusentals spel fungerar även på Linux i framtiden så att MS får lite välbehövd konkurrans.

Är dock orolig över hur vissa drivrutiner fungerar med Linux, t.ex. ljudkortsdrivrutiner.

Medlem
Calle2003

När läste denna nyheten kom jag att tänka på när spelade Prey på min dåvarande Athlon 500MHz med 768MB SDRAM. Det gick betydligt snabbare i Linux än i Windows XP och det märktes så tydligt att inte behövde mäta det. 😛

PS
Ni borde beskära smilisarna bättre och göra dem lite mindre, har man otur så täcker de över vissa bokstäver plus man ser den gråa konturen.

Anton Gustavsson
Medlem
Anton Gustavsson

Då kanske man skippar Windows 8 och kör Linux på spelburken och OS X på laptopen. 🙂

this
Medlem
this

Visar ju på att ett öppet system kan vara bättre i många fall. Förhoppningsvis så kommer OpenGL få bättre spridningsgrad genom det här projektet.

Alexander Anderson
Medlem
Alexander Anderson

[quote name=”mitrix”]Intressant, tidigare har ju oftast OpenGL haft prestandanackdelar jämfört med Direct3D (frutom i spel som är helt gjorda i OpelGL då). Ibland har man även hört utvecklare som klagat på att OpenGL har hög overhead och är krångligt att programmera för, undrar vad det är som hänt med OpenGL på sistone som gjort att det har mindre overhead och fungerar bättre helt plötsligt?[/quote]
Vad jag vet har det mest handlat om att M$ hade en gigantisk anti OpenGl kampanj.

ctrl
Gäst
ctrl

Tror MS alternativ är lättare att utveckla för då de gjort smidiga verktyg, då xbox kör DX i grunden. Med openGL eller de andra liknande systemen är det kanske lättare att porta något till en annan plattform. Playstation, nintendo eller kanske någon annan plattform.

Sjöstrand
Gäst
Sjöstrand

[quote name=”Jacob Hugosson”]Vad jag förstått det som så var Direct3D bättre både sett till prestanda och hur det var att arbeta med en gång i tiden. Vilket gjort att spelutvecklare helt enkelt vant sig vid Direct3D även om OpenGL idag kommit ifatt det sett till både funktionalitet och hur det är att arbeta med.[/quote] Mer funktionalitet generellt har nog direct3d aldrig haft. Den stora skillnaden är att OpenGL är till för grafik i allmänhet och d3d för spel i synnerhet. Så API’er i d3d har säkert varit smidigare för spelutvecklare. Tittar man t.ex. på professionella CAD-program nyttjar de, mig veterligen,… Läs hela »

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

[quote name=”Jacob Hugosson”]Vad jag förstått det som så var Direct3D bättre både sett till prestanda och hur det var att arbeta med en gång i tiden. Vilket gjort att spelutvecklare helt enkelt vant sig vid Direct3D även om OpenGL idag kommit ifatt det sett till både funktionalitet och hur det är att arbeta med.[/quote]
Nästan…
Detta kommer från ett inlägg på Phoronixforumet:
[url]http://programmers.stackexchange.com/questions/60544/why-do-game-developers-prefer-windows[/url]

Bo Nilsson
Gäst
Bo Nilsson

😆 😆 Det roligaste på länge. Rätt konfigurerat gör linux alltid jobbet bättre. Jag tröttnar när Mr Goats, getter äter även rötterna på gräset och tillverkar öknar. Väck med MS öknen och in med frodigt linux. Jippi! 8) 8)

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

Mer info om hur de nådde högre fps:
[url]http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE1NzE[/url]