Mellan åren 2013 och 2014 kommer vi att sitta med kraftfullare grafikkretsar i våra mobiltelefoner än vad som hittas under skalet på dagens spelkonsoler, det säger nu grafikkorts- och SoC-tillverkaren Nvidia. I en produktpresentation visar företaget den kraftfulla GPU-utvecklingen de senaste åren.

Nvidia som fortfarande är mest kända för sina diskreta grafikkort för PC-marknaden har även tagit stora kliv inom det mobila segmentet de senaste åren. Storsatsningen heter Tegra och är Nvidias egna mobila systemprocessor som med en ARM-licens använder sig av välkända Cortex-seriens CPU-kärnor parade med egna grafikdelar från Nvidias produktled.

I en presentation nyligen påvisade Nvidia att mobila systemprocessorer in om ett till två år kommer att nå en grafisk beräkningskraft som är likvärdig och snart högre än vad vi ser i nuvarande generationens spelkonsoler. Jämförelsen gjordes direkt med Xbox 360 som under huven huserar en grafikkrets utvecklad av Nvidias rival AMD – på den tiden ATI.

nvidia_tegraprestanda

Även om dagens spelkonsoler och då specifikt Xbox 360 lanserades för drygt 6 år sedan är det trots allt ganska anmärkningsvärt att våra mobiltelefoner snart har samma GPU-prestanda som en stationär spelkonsol på ett par kilo. Givet kommer Microsoft och Sony lansera en ny generation av spelkonsoler inom ungefär samma tidsram, men samtidigt säger de senaste ryktena att Nintendo Wii U troligtvis inte blir mycket kraftfullare än dagens Xbox 360, vilket alltså skulle betyda att konsolen snart efter sin lansering skulle erbjuda ungefär samma prestanda som nästa generations smartphones.

snapdragon3

I vanlig ordning handlar den slutgiltiga 3D-prestandan om mer än bara beräkningskraft och hårdvara. Men samtidigt står det ganska klart att utvecklingen på GPU-sidan verkligen går i rasande fart inom mobilsegmentet. Qualcomm talade redan under förra året om hur mobila produkter skulle ta död på de traditionella spelkonsolerna och man verkar inte vara ensam om att se dessa segment konkurrera med varandra framöver.


Relaterade artiklar:

11
Leave a Reply

Please Login to comment
11 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
ddd 333svartlockcerxTempelFelix Byström Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Alexander Anderson
Medlem
Alexander Anderson

Tänkte först: vafan att konsollerna är så nära pc. Sen såg jag att skalan var logritmisk.

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Såna här påståenden har man läst under flera år, och det har visat sej vara bullshit i alla dessa fall.
Eller visst, kretsen kanske orkat pumpa texels/s men då har andra saker fått ge efter som fillrate exempelvis.
Dessutom kanske tillverkaren syftar på motsvarande grafik som xbox360 – fast i upplösningen 800×480.

Denna gång kan jag dock tro på ryktena, då ps3/xbox360 nu har många år på nacken.

Martin J
Gäst
Martin J

Ännu en initialt förvillande graf av Nvidia. Många går nog på deras skit, dock.

Medlem
Json_81

[quote name=”S0urcerr0R”]Såna här påståenden har man läst under flera år, och det har visat sej vara bullshit i alla dessa fall.Eller visst, kretsen kanske orkat pumpa texels/s men då har andra saker fått ge efter som fillrate exempelvis.Dessutom kanske tillverkaren syftar på motsvarande grafik som xbox360 – fast i upplösningen 800×480. Denna gång kan jag dock tro på ryktena, då ps3/xbox360 nu har många år på nacken.[/quote] Har du testat koppla en modern telefon/surfplatta till tv’n och kört ett spel? Jag tyckte inte skillnaden i upplevd grafik på det jag testat är så stor. Konsollerna leder såklart fortfarande, men telefon/platta… Läs hela »

Felix Byström
Medlem

Frågan är när Nvidia ska lära sig göra grafer som man kan avläsa resultat på.

Av vad jag kan avläsa så är en telefon i dag på steg 8-10 medan konsoll är på runt steg 35-40 och PC är på runt 180-200.

Så vi kan väl snarare säga att mobilplattformen har långt kvar till konsoll

cerx
Medlem
cerx

[quote name=”Felix Byström”]Frågan är när Nvidia ska lära sig göra grafer som man kan avläsa resultat på.

Av vad jag kan avläsa så är en telefon i dag på steg 8-10 medan konsoll är på runt steg 35-40 och PC är på runt 180-200.

Så vi kan väl snarare säga att mobilplattformen har långt kvar till konsoll[/quote]
Räknat vid början av 2012 är telefonerna runt 5 och konsoler strax under 20. PC är svår att tyda men enligt den prickiga linjen är de på runt 150 (men den ifyllda linjen ser ju ut att gå högre än så). Logaritmiska skalor kan vara förrädiska.

Tempel
Medlem
Tempel

nVidia förnekar sig inte. Logaritmisk skala för att sina överhypade tegrachip skall se bra ut.

ddd 333
Gäst
ddd 333

Dom går ju knappast om, då xbox next kommer under 2012.

cerx
Medlem
cerx

Hur ska mobiltelefoner ens kunna konkurrera med konsoler? Spelutveckling till konsoler är ju så populärt eftersom det är så simpelt iom att alla maskiner har samma hårdvara och buggtestandet blir otroligt underlättat. Borde inte telefoner i stället konkurrera med PC?

Jesper Rasmusson
Medlem
Jesper Rasmusson

Det roligaste tycker jag är att just nVidia kommer med detta påstående då de i dagsläget har ganska medioker gpu-prestanda på mobilfronten.

ddd 333
Gäst
ddd 333

Om tjugo år kommer miniräknarna vara ikapp väckarklockan.
Hur ointressant som helst nvidia!