Playerunknown’s Battlegrounds är ett av årets största överraskningar på spelmarknaden och har efter succén på Steam early access sålts i 2 miljoner exemplar.

Playerunknown’s Battlegrounds är kanske inte ett namn som direkt rullar av tungan men spelet har sannerligen flugit av de digitala butikshyllorna. Spelet har utvecklats i ledning av Brendan Greene som blivit något av urfadern för det numera populära populära spelformatet ”battle royale”. Greene har redan med titlar som Arma 2, DayZ och H1Z1 gjort sig ett namn på spelscenen men det är med Playerunknown’s Battlegrounds det smällt till ordentligt.

På bara tre dagar sålde spelet för 11 miljoner dollar på Steam early access oc h en dryg månad efter lanseringen har nu Playerunknown’s Battlegrounds, även känt som PUBG, sålts i 2 miljoner exemplar. Spelet är kontinuerligt i topp på Steams bästsäljarlista och blivit något av en stjärna på Twitch med tusentals aktiva PUBG-streams.

Playerunknown’s Battlegrounds – Enkelt men nervkittlande

Nyckeln till framgång är just det enkla men nervkittlande spelkonceptet Battle Royal där upp till 100 spelare släpps ned med fallskärm på kartan och sedan slåss för sin överlevnad. Ett spelkoncept som Greene finslipat under arbetet med tidigare titlar och uteslutande fokuserat på med PUBG.

Framgångarna talar sitt tydliga språk, PUBG uppskattas av spelare världen över och för att fira drar nu Greene och utvecklarteamet Bluehole Inc igång en välgörenhetsaction. Den livestreamade välgörenhetsactionen består av 64 nordamerikanska och 64 europeiska streamers som i en serie av tävlingar ska försöka dra in 100 000 dolar till Gamers Outreach. En organisation som hjälper barn på sjukhus med spel och teknik för att lätta upp vardagen på sjukhuset. Mer information om välgörenhetseventet finns att hitta på Gamers Outreach.

Har du testat Playerunknown's Battlegrounds?
Vad är dina tankar och erfarenheter om Battle Royal som spelform?

Rubrik

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid