Small preview image

Xbox 360 har nyligen anlänt i en tredje uppdaterad version. Från lanseringsmodellen som kallades Xenon/Zephyr som använde sig av 90nm tillverkad CPU och GPU har man tidigare lanserat Falcon/Opus som krympte CPUn med 65nm teknik, medan GPUn fortfarande använde sig av den äldre 90nm tekniken. Nu har så äntligen Jasper modellen dykt upp och här har Microsoft slutfört övergången till 65nm teknik genom att även krympa grafikkretsen i konsolen. Många tecken har pekat på att just grafikprocessorn i Xbox 360 legat bakom det välkända fenomenet Red Ring of Death (RRoD) som skördat många 360-konsolers liv.



En överhettad GPU tros vara en av de största anledningarna till Microsofts höga felprocent hos sin spelkonsol och med Jasper hoppas nu många att problemen ska vara lösta. Grafikprocessorn har optimerats i sig, samtidigt som de mindre transistorerna avger mindre värme och på så sätt inte riskerar att överhettas på samma sätt.



Anandtech har man tagit sig en närmare titt på Xbox 360 Jasper där man först och främst visar hur man identifierar den nya konsolen i butikshyllorna, samt både de fysiska skillnaderna på kretsarna och hur de påverkar konsolens strömförbrukning. Jasper drar märkbart mindre ström än Falcon, men jämfört med ursprungsmodellen av 360-konsolen har strömförbrukningen nästan halverats vid tung belastning.


Man går tyvärr inte närmare in på hur temperaturen skiljer mellan de olika konsolmodellerna, men det är trots allt intressant läsning. Speciellt för dem som är på jakt efter en Jasper-baserad Xbox 360.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid