Oculus Quest kommer att få tillgång till handspårning utan krav för dedikerade handkontroller redan denna vecka. Funktionen som först var tänkt att lanseras nästa år kommer snart i beta-version med begränsad funktionalitet.
Att utveckla nya, innovativa handkontroller för VR-headsets är något många tillverkare strävar efter. Oculus kan dock vara på väg att ändra landskapet helt och hållet med en ny funktion för VR-headsetet Quest.
Oculus har sedan tidigare tänkt att implementera stöd för handspårning hos Quest. Detta innebär att användare kommer att kunna styra sin virtuella värld utan krav på dedikerade handkontroller. Från början var denna funktion tänkt att lanseras någon gång under början av nästa år, dock har Oculus nu bekräftat att en beta-version av funktionen släpps redan denna vecka.
Denna beta-version av funktionen kommer med begränsad funktionalitet. Användare kommer endast kunna interagera med Oculus Home-menyerna och ett fåtal appar från Oculus själva.
Medans funktionaliteten hos denna första offentliga version av funktionen är relativt liten kommer Oculus även att lansera en ny uppsättning utvecklarverktyg. Dessa ska hjälpa utvecklare av spel och VR-appar att anpassa sina produkter för att kunna implementera stöd för handspårning.
Maskininlärning håller koll på fingrarna
Oculus har under tidigare upplagor av Oculus Connect pratat om hur man använder sig av maskininlärning för att hålla koll på användarens händer och fingrar genoms Quests frontmonterade kamera. Användarens rörelser översätts sedan till rörelser i det virtuella utrymmet.
“Our computer vision team developed a new method of using deep learning to understand the position of your fingers using just the monochrome cameras on Quest today—no active depth-sensing cameras, additional sensors, or extra processors required. This technology approximates the shape of your hand and creates a set of 3D points to accurately represent your hand and finger movement in VR.”
Oculus menar att handspårning kan göra VR mer lättnavigerat för nybörjare. Försvinner kravet på att memorera en uppsättning hand kontroller man inte riktigt ser medans man är i det virtuella utrymmet menar Oculus att inlärningskurvan för VR blir mycket enklare.
Program och applikationer från tredjepartsutvecklare med stöd för handspårning förväntas dyka upp till Oculus Quest tidigt nästa år. Detta är dock Oculus egna förväntningar.