Grafikkort: Metodik
Som vi nämnt tidigare är ett grafikkort nästan som egen dator i sig. Det har en egen processor och ett eget minne. Det innebär att vi även har två stycken faktorer att påverka. Den första är frekvensen på grafikprocessorn, och hos vissa grafikkort även spänningen. Den andra är minnesfrekvensen och även där går spänningen att reglera i vissa fall.
Skillnaden mellan ett grafikkort och ett helt system är att minne och grafikprocessor är aldrig länkade så du kan lugnt överklocka den ena utan att påverka den andra. Därför kan du lugnt börja med att försöka hitta den maximala frekvensen för din GPU genom ett lugnt och metodiskt testande. Beroende på vad för grafikkort det är fråga om finns det olika mycket utrymme för överklockning, men det kan inte blundas för att magra kylare väldigt ofta begränsar överklockningsförmågan.
ASUS utrustar sin TOP-serie med egna och bättre kylare
Vi förutsätter att spänning för både minne och GPU är låst för att hålla det så enkelt som möjligt. Om du har möjlighet att justera endera kan du bara utöka exemplet nedan med det scenario som vi tidigare målat upp för processorn. När du springer in i en vägg får du helt enkelt öka spänningen lite och testa vidare. Se bara till att ha ordentlig kylning.
GPU-frekvens (MHz) |
Temperatur (C) | Poäng |
575 | 55 | 5 000 |
590 | 60 | 5 300 |
600 | 63 | 5 500 |
610 | 66 | 5 700 |
620 | 70 | 5 900 |
630 | 75 | 6 100 |
I det teoretiska exemplet ovan början har nog temperaturen passerat smärtgränsen för vad som är lämpligt. Vi har hittat det ungefärliga maxvärdet för GPUn i vilket fall och kan nu börja testa var gränsen för minnet går.
GPU-frekvens (MHz) | Minnesfrekvens (MHz) |
Effektiv frekvens (MHz) | Poäng |
620 | 750 | 1500 | 5 900 |
620 | 760 | 1520 | 6 000 |
620 | 770 | 1540 | 6 100 |
620 | 780 | 1560 | 6 200 |
620 | 790 | 1580 | 6 300 |
620 | 800 | 1600 | 6 400 |
När man överklockar minnet hos grafikkortet kommer man märka antingen en ordentlig skillnad, eller ingen skillnad alls. Dagens grafikprocessorer är starkt beroende av minnesbandbredd och i vissa fall är de begränsade när de lämnar fabriken. Det kan då löna sig bra att överklocka minnet, medan i andra fall finns det redan gott om minnesbandbredd och du märker högst minimal skillnad när du överklockar. Det brukar dock alltid finnas någon vinst med att överklocka grafikkortsminnet.