Grafikkort: Metodik forts.
För NVIDIA-baserade grafikkort finns även möjligheten att överklocka kärnorna/shaders separat från processorn. För att göra det simpelt kan man säga att överklocka dessa på samma vis som minnet. Man hittar först sin bästa stabila GPU-frekvens och utifrån det kan man sedan försöka överklocka shaderfrekvensen. I Vissa kan det vara så att shaderfrekvensen håller tillbaka GPU-klocken. Det kan alltså vara värt att sänka shader frekvensen och försöka överklocka GPUn lite mer.
GPU-frekvens (MHz) | Shaderfrekvens (MHz) |
Poäng |
620 | 1550 | 6 400 |
620 | 1570 | 6 500 |
620 | 1590 | 6 680 |
620 | 1610 | 6 700 |
620 | 1630 | 6 800 |
620 | 1650 | 6 900 |
Vi har inte diskuterat spänningsändringar när det gäller grafikkort än. Det beror delvis på att det ofta inte går att ändra på den med majoriteten av alla grafikkort på något enkelt sätt och delvis att med de program man kan ändra spänningen finns det sällan begränsningar för vad man kan sätta den till. Det kräver alltså stor försiktighet för att man inte ska skada sitt grafikkort.
Volterra VT1165MF är den krets som gör det möjligt
att justera spänningarna på Radeon HD 5870
Högre spänning kan ge mer spelrum för överklockning men spänningen bidrar också till högre temperaturer. Det finns lite olika verktyg för att justera spänningar, VoltageFactory är ett. Än en gång vill vi ber om största försiktighet.
Länkar: