OpenGL 4.2 har nu spikats av konsortiet Khronos Group och NVIDIA har är den första tillverkaren som rullar ut en grafikkortsdrivrutin med stöd för den nya standarden. Vilket gör det möjligt för OpenGL-utvecklare att ta del av stödet från dag ett. Bland nyheterna hittar vi ett intelligentare sätt att hantera komprimerade texturer för betydande prestandaförbättringar.
Khronos Group arbetar regelbundet med att utveckla stöd och specifikationer för grafik, media och GPGPU tekniker. Drygt ett år sedan spikade man OpenGL 4.1 specifikationen och när det nu är dags för nästa uppdatering hoppas man på nytt kunna öka prestandan i framtida OpenGL-applikationer. Den nya OpenGL 4.2 specifikationen stödjs av alla DirectX 11 kompatibla grafikkretsar men en del funktionalitet får även att använda på äldre GPU:er.
Nyheter i OpenGL 4.2
- enabling shaders with atomic counters and load/store/atomic read-modify-write operations to a single level of a texture. These capabilities can be combined, for example, to maintain a counter at each pixel in a buffer object for single-rendering-pass order-independent transparency;
- capturing GPU-tessellated geometry and drawing multiple instances of the result of a transform feedback to enable complex objects to be efficiently repositioned and replicated;
- modifying an arbitrary subset of a compressed texture, without having to re-download the whole texture to the GPU for significant performance improvements;
- packing multiple 8 and 16 bit values into a single 32-bit value for efficient shader processing with significantly reduced memory storage and bandwidth, especially useful when transferring data between shader stages.
Mer information om OpenGL 4.2 finns att hitta på opengl.org, där man även kan ladda ner den fullständiga specifikationen. NVIDIA:s OpenGL 4.2 drivrutiner finns att hitta på grafikkortstillverkarens hemsida och AMD meddelar samtidigt att man planerar en betadrivrutin med stöd för OpenGL 4.2 framöver.