Microsoft har aldrig gett OpenGL specifikationen något större stöd och
anledningen till detta är såklart att man själva tagit fram och arbetat hårt med
sitt eget API för 3D-grafikprogrammering, Direct3D. Med Windows Vista kommer
Direct3D få sig några trevliga uppdaterningar genom DirectX 10 och Microsoft har
länge påpekat att OpenGL-stödet i Vista endast kommer fungera som ett lager
ovanpå Direct3D. Detta skulle onekligen betyda märkbara prestandaförluster när
data ska översättas från OpenGL till Direct3D och hade gjort OpenGL betylidgt
mindre intressant. Nu har dock Khronos gruppen som ligger
bakom utvecklingen av OpenGL gjort klart att Vista
visst kommer få ordentligt stöd för OpenGL, detta genom en ny ICD
(Installable Client Driver).
Den nya OpenGL ICDn kommer inte att skeppas med Windows utan måste laddas ner separat, annars kommer Vista använda sig av ett enkelt OpenGL lager för att emulera dessa grafikfunktioner. Men med ICDn installerad ska OpenGL få ordentligt med liv och enligt Khronos och NVIDIA kommer Windows 3D-gränssnitt (Aero Glass) till och med vara snabbare med OpenGL till en början.