Under helgen har det dykt upp nya tips och trix angående prestandaoptimeringar för Doom 3, spelet som de senaste dagarna varit på allas läppar.
Ett av de mer intressanta optimeringarna är för ATI-baserade grafikkort och i vad det verkar i första hand korten inom X800-serien.
Humus, medlem på Beyond3Ds forum och ATI medarbetare, har postat en tråd angånde ett par egna shader-optimeringar han utfört i koden för Doom 3.
” think I’ve found the source of why this game runs comparably slow on ATI hardware vs. nVidia at the moment, and found a solution to the problem.”
De relativt enkla modifieringarna i koden ska kunna ge en prestandaökning på upp till 40% men det beror en hel del på vilka grafikinställningar som används. Även grafikkortets arkitektur verkar spela in. Och för att dra nytta av dessa optimeringar verkar det vara ett R300, eller senare, baserat Radeon-kort som gäller.
Trots att Humus postade sin upptäckt så sent som i går har det kommit en mängd feedback i Beyond3Ds forum där mer eller mindre alla ser prestandaförbättringar, dock oftast inom 5-15% ökning.
De R400-baserade korten, X800-serien, verkar dra mest nytta av optimeringarna som i väldigt sällsynta fall gett grafiska problem.
Ett fåtal har klagat på smärre grafikfel men överlag verkar resultaten vara mycket positiva.
Vi har själva inte kunnat göra några tester för att se hur väl optimeringarna fungerar men för alla ATI-ägare kan det vara bra att ha koll på Humus tråd på Beyond3D när Doom 3 letar sig ut i Svenska butiker. Vi tar inget ansvar för dem som ger sig på att testa humus optimeringar men vi tar gärna del av era resultat i forumet.