Jag ska inte säga att det gäller alla, men alltfler renodlade PC-spelare börjar bli irriterade på att deras favoritspel hamnar på konsolerna i första hand, och till PC i andra. Jag kan mycket väl förstå frustrationen, men jag tror den är missriktad. Istället för att bli bittra på den verkliga orsaken blir man sura på konsolspelarna.

Det finns många anledningar till varför PC-marknaden får lida till förmån för konsolerna. Det mest uppenbara känns som piratkopiering. Det andra är att konsolmarknaden helt enkelt är större. Denna vecka tog Battlefield 3 till PlayStation 2 och Xbox 360 plats 2 och 3 på top10-listan i Storbritannien, medan versionen till PC fanns först på plats 10. På den föregående listan låg PC-versionen på plats 4, men då låg PS3/XBOX360 på plats 1 och 2.

På nästa lista är det troligt att PC-versionen har ramlat ut från listan medan PS3 och Xbox 360 kommer ligga kvar i toppen (Efter Uncharted 3 som för övrigt är ett ruggigt bra spel, filmiskt). Det här är bara ett exempel, men samma trend gäller för de flesta spel idag. Det finns så klart undantag, men det går inte att frånse det faktum att konsoler är en större och säkrare marknad att utveckla för.

Visst förekommer det piratkopiering bland konsoler, men i jämförelse är det överkomligt mot det som förekommer på PC-markaden. Nu har tjänster som Stream lett till stora förbättringar för PC, men piratkopiering är ett fortsatt stort problem för spelutvecklare. Att spelutvecklare väljer konsoler först är därför endast naturligt och det är deras val. Det är självklart väldigt tråkigt för PC-spelarna, men det här borde inte förvåna någon.

Det är värt att poängtera att DICE som utvecklat Battlefield 3 säger att de inte satt konsoler först i utvecklingen, vilket är hedersamt, men å andra sidan har de valt att använda EA:s nya system Origin som vållat massor av sura kommentarer för hur EA tvingar på spelarna det och att EA tar sig rätten att samla in information om spelarna.

Tyvärr gör många andra inte samma prioriteringar, vilket gör att grafikstandarden sätts efter konsolerna och därför inte alltid når upp till förhoppningarna. Inställningsmöjligheter och liknande minimeras, vilket också irriterar spelare som vill optimera sitt spelande till det yttersta. Nedanstående video gör parodi på det hela, men faktum är att den har en poäng och uttrycker den frustration många känner.

Nästa gång ni blir bittra på konsoler och fäller kommentarer som att “FPS måste spelas med tangentbord och mus” får ni nog tänka till en gång till och inse att det är betydligt fler som föredrar spakar och handkontroll. Det är en fråga om preferens helt enkelt och när man behärskar de analoga spakarna bra är det inga större problem att röja runt eller skjuta huvudet av någon på långt håll, om det är det man föredrar.

Det är dessutom utvecklarna ni ska bli bittra på, det är de som väljer att begränsa PC-versionerna efter konsolerna, de måste inte göra det, men det är enklast så eftersom de flesta ändå får vad de vill ha.

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Cel
Cel
12 Årtal sedan

Jag tror att det finns en annan aspekt som väger tyngre än "piratkopiering", nämligen hårdvaran.

Det är _enklare_ för en utvecklare att utveckla för ett spel där de vet exakt vilken hårdvara den kommer användas på och dess begränsningar. Tillskillnad från när man utvecklar till PC då det nästan finns oändliga möjligheter.

Dessutom kostar support och liknande mer för pc-spelen då de faktiskt kan kräva support, vilket inte konsolspelare gör i samma utsträckning…

johnjensen
johnjensen
12 Årtal sedan

Själv börjar jag tröttna på att köpa spel till pc. Gillar ett fåtal spel såpass att jag spelar om den i åratal. Men vid hårdvaruuppgraderingar, datorbyte eller ominstallationer av OS slår DRM-släggan till. Man måste köpa en ny nyckel och då blir det pirat av spelet man köpt. Till slut blir man van vid ful-Patchade spel och fortsätter även göra så med spel man inte köpt.

ctrl
ctrl
12 Årtal sedan

Fast Dice har ju bekräftat i efterhand att konsolerna var huvudplattformen. Men jag förstår tillverkarna till stor del. De som jag känner mest frustrerande är att menyer eller så kan vara riktigt jobbiga på PC versionerna. Särskilt spel som Skyrim märks detta på. Inventariet och sånt är en halv mardröm att krafsa runt i.